Av

"Nu är det nog!" – Uttalande till politiker i Göteborg, föreningar och organisationer!

Uttalande från möte på Mixgården 18 april 2015, arrangerat av: Al Awda Palestinska rätten att återvända, Al-Salam föreningen, Emmaus Björkå, Kommunistiska Partiet, Latinamerikanska föreningen för mänskliga rättigheter, Falestine Beytona, Palestinska Huset, Palestinska föreningars riksförbund, Proletären FF, RKU, Santos Cruz Azul IF, Somaliska SK, Svensk-Kubanska Föreningen – som besöktes av ca 100 personer.

Till politiker i Göteborg, föreningar och organisationer!
Vi accepterar inte att Göteborg är en segregerad stad med ökande fattigdom, arbetslöshet, trångboddhet och sämre skolresultat i våra områden Angered, Bergsjön, Biskopsgården och Tynnered. En utveckling där våra barn och ungdomar inte ges samma möjligheter som sina jämnåriga i Askim, Torslanda och Långedrag.

Att Göteborg är en mycket segregerad stad är väl känt av ansvariga politiker och övriga i kommunfullmäktige. Det framfår tydligt av kommunens egen utredning som precentrades 2014: ”Skillnader i livsvillkor och hälsa i Göteborg.” 2014.

Denna utredning tar inte politikerna i kommunfullmäktige och i riksdagen på allvar utan de pekar bara på strängare straff och lägger ansvaret på individerna. Samtidigt kan vi se fortsatta nedskärningar inom skola, vård, omsorg och fritid samt en bostadsproduktion som bara gynnar de med tjock plånbok.

Fortsätter den här utvecklingen kommer vi se ökad kriminalitet och ett skafferi fullt med kanonmat till IS och fascistiska organisationer.

Därför säger vi ”nu är det nog”!

Vi kommer att arbeta för ett annat Göteborg, ett som följer WHO:s tre övergripande rekommendationer som på ett effektivt sätt minskar skillnader i livsvillkor och hälsa.

• Förbättra de dagliga livsvillkoren.

• Angripa den ojämlika fördelningen av makt, pengar och resurser.

• Mäta, följa och förstå den ojämlika hälsan. Utveckla kunskapsbasen, utbilda människor att se hälsans bestämningsfaktorer och utveckla människornas medvetenhet om dessa.

För att detta skall vara möjligt krävs det

• att insatserna kommer alla till del, men anpassas och ges i större doser till den med störst behov.

Vi uppmanar alla enskilda och organisationer att ansluta sig till våra krav och på så sätt kräva av ansvariga politiker att genomföra de förändringar som krävs eftersom ett jämlikt samhälle fungerar bättre än ett ojämlikt.

Vi uppmanar organisationer i Göteborg att ansluta sig till uttalandet genom att sms:a Tito Rojas, ordf i Santos Cruzazul, 0731-001341 så ringer han Er.