Hoppa till huvudinnehåll
Av

"Gely - det är samma sorts kapitalister"

– Vi arbetare har haft lika lite att säga till om som vanligt, säger truckföraren Mikael Jonsson om försäljningen av Volvo Personvagnar.



På söndagen blev det klart med försäljningen av Volvo Personvagnar till kinesiska Geely. Av expertkommentarer i media att döma är det en positiv affär, som är bra för Volvo.

Mikael Jonsson är truckförare på Volvo Personvagnars Torslandafabrik i Göteborg. Han är mera reserverad i sitt omdöme.

– Det är svårt att säga varken bu eller bä. Den stora frågan är ju hur det blir för oss som står på golvet.
Mikael Jonsson menar att det i sak inte gör någon skillnad om ägaren kommer från Kina eller USA.

– Det är samma sorts kapitalister, sen återstår det att se hur stora gradskillnaderna i helvetet är.

Inte till fördel
Han påpekar att åren med Ford som ägare inte heller har varit till arbetarnas fördel.

– Ford förändrade mentaliteten fullständigt, de införde en företagskultur som inneburit mer stress för oss arbetare.

Mikael Jonsson är inte direkt orolig för att jobben kommer att flyttas från Göteborg till Kina i nuläget.

– Det är självklart att Geely vill åt varumärket, men det är tveksamt om de släpper den europeiska marknaden. Då tror jag inte att det är lönsamt att stänga ner produktionen här.

Nyfiken på framtiden
Mikael Jonsson, som har ett 25-årigt yrkesliv på Volvo bakom sig, är samtidigt nyfiken på hur framtiden med en kinesisk ägare kommer att bli. Han berättar att han fascinerats av Kina efter semesterresor i landet.

– Kina håller ju på att gå om USA som ekonomisk stormakt. Det finns en enorm marknad i Kina, när vi drabbas av kris i västvärlden fördubblar de sin bilförsäljning.

– Men det är klart att Geely inte bedriver ideell verksamhet, det är maximal profit som gäller för alla kapitalistiska företag. Och arbetsförhållandena för arbetarna i Kina är inte de bästa. Jag kan aldrig acceptera att arbetare förtrycks.

Verkstadsklubben på Volvo Torslanda, med ordförande Mikael Sällström i spetsen, har godkänt affären samtidigt som de säger sig ha vissa betänkligheter. Något Mikael Jonsson tar med ro.

– De sa ja till Renault-affären, och de sa ja när vi såldes till Ford. Varför skulle de säga något annat den här gången?

Geely sägs vara Kinas enda privatägda företag, men Mikael Jonsson funderar om inte den kinesiska staten ändå har ett finger med i spelet.

Staten som ägare
– Jag hade ju helst sett att den svenska staten tog över fordonsindustrin, men det har alla politiker varit emot. Det är lite ironiskt om den kinsiska staten blir ägare.

Även om Mikael Jonsson är kritisk till den politiska utvecklingen i Kina menar han att det kan finnas en ekonomisk trygghet om den kinesiska staten finns med som finansiär.

– Ford är ju bankrutt medan Kina har ekonomiska resurser.

Mikael Jonsson är kritisk till dem som är emot försäljningen till ett kinesiskt företag för att Kina skulle vara en diktatur.

– Så är det säkert, men hur är det här hemma? Vi arbetare har ju haft lika lite att säga till om som vanligt i den här affären.

WICTOR JOHANSSON
Proletären nr 13, 2010