Hoppa till huvudinnehåll
Av

Hamn 4 utestängs från förhandlingar

Göteborgs hamn vill säga upp 130 hamnarbetare. Men trots att mellan 80 och 90 procent av de unga arbetarna som berörs av uppsägningarna har organiserat sig i Hamnarbetarförbundet så utestänger hamnledningen avdelning 4 från förhandlingarna.



– Hur kan ett kommunalt bolag uppträda på detta sätt i en demokrati? Det måste ligga i företagets intresse att diskutera med de anställda, säger Peter Annerback ordförande i Hamn avd 4 när vi träffas efter ett mycket välbesökt medlemsmöte på måndag kväll 23 mars.

Enigheten på medlemsmötet var total. Hamnarbetarförbundets medlemmar kräver att de genom sin fackförening ges företräde vid förhandlingarna.

Nu avvaktar medlemsmötet med att fatta beslut om eventuella motåtgärder till ett extra möte hållits i Göteborg med Hamnarbetarförbundets VU. Därefter tas frågan åter upp på årsmötet i avd 4 som hålls torsdag 2 april.

Till saken hör att de arbetstidsförteckningar som hamnkontoret skickat till 217 sist anställda innehåller så mycket felaktigheter att det materialet omöjligt kan ligga till grund för upprättandet av en avtalsturlista. Vilket gör nödvändigheten av förhandlingar så mycket mer uppenbar.

Upprördhet
Det finns en upprördhet på kajerna i Göteborg över att Transport avd 2, som organiserar 190 av 709 kollektivanställda i Göteborgs Hamn, inte på något sätt agerat för att stödja majoritetsförbundets förhandlingsrätt. Det är skandal att under sådana omständigheter sitta kvar vid förhandlingsbordet.

• Hur ser du en möjlig lösning?
– Att vi får vara med och värna våra medlemmars intressen gentemot företagets varsel, svarar Peter Annerback.

• Redan när företaget varslade om uppsägning hade ni invändningar?
– Vi ansåg och anser att det inte finns någon övertalighet så länge extraarbetare används i hamnen. Därför varslade vi om övertidsblockad och nyanställningsstopp.

Svårt se övertalighet

• Är det fortfarande aktuellt att utlösa varslet?

– Ja när den förste hamnarbetaren får gå. Men skulle det bli så lite att göra så att vi är för många, då har företaget haft rätt och då får vi se över varslet.

– Men i dagsläget används alltså extraarbetare. Det är också så att i år och nästa år går mellan 50 och 60 hamnarbetare i pension. Jag kan inte se att det är eller kan bli någon övertalighet.

LARS ROTHELIUS
Proletären nr 13, 2009


Inget förtroende för arrogant hamnledning
Från och till har öppna konflikter pågått mellan Göteborgs Hamns ledning och arbetarkollektivet. Förtroendet för hamnledning har sjunkit till botten, och nu finns det svart på vitt.

I en färsk undersökning genomförd av PFM Research, och beställd av Hamnarbetarförbundet avdelning 4, Transport avdelning 2, samt Unionen, utreds förhållande på arbetsplatsen.

En del i undersökningar handlar om förhållandet mellan arbetare och ledning. Resultatet pekar på en sak: kompakt missnöje med ledningen. Endast fem procent har förtroende för nuvarande företagsledning.

När det gäller företagets sätt att hantera konflikter är det om möjligt ännu sämre. Bara en procent har förtroende för ledningen förmåga att hantera konflikter, och endast tre procent har förtroende för företagsledningens sätt att ta åt sig av kritik.

Det är oerhörda siffror för ett kommunalt bolag, där inte heller de politiskt ansvariga slipper undan hamnarbetarnas kritik. Det är bara fem procent av de anställda som har förtroende för den kommunala hamnstyrelsen.

Pressar arbetarna
Trots sin ägandeform agerar Göteborgs Hamn som det kapitalistiska företag det är.

GHAB är medlem i huvudorganisationen Sveriges Hamnar som i sin tur är medlem i Svenskt Näringsliv. De har länge drivit på för en privatisering av Göteborgs hamn, samtidigt som företag försökt pressa löner och arbetsvillkor. Alla de konflikter vi sett i Göteborgs Hamn de senaste åren har sin bakgrund i just detta, företaget har försökt pressa arbetarna, som envist och enigt försvarat sina rättigheter. Hamnarbetarförbundet har stått upp för sina medlemmar, medan Göteborgs Hamn bara fortsatt med sina attacker på arbetarkollektivet. Inte konstigt att förtroendet gentemot företagsledningen är lika med noll.

I den nya undersökningen tas också frågan om privatisering upp som aktualiseras genom att stadskansliet fått i uppdrag att snabbutreda hur en privatisering skulle gå till. Men hos hamnarbetarna behövs inget utredas längre. Tre procent vill att stuveriverksamheten vid Göteborgs Hamn bedrivs i privat regi och 78 procent vill att den fortsätta i offentlig regi.

– Vi anser principiellt att det här stuveriet bedriver samhällsnyttig verksamhet som ska bedrivas i offentlig regi. Gubbarna vill jobba för att dra in pengar till den kommunala välfärden, inte aktieutdelningar till några passiva riskkapitalister, säger Hamnarbetarförbundet avdelning 4s huvudskyddsombud Lasse Ladestam. 

PÄR JOHANSSON
Proletären nr 13, 2009