Hoppa till huvudinnehåll
Av

Strejk i Göteborgs hamn

Strejken i Göteborgs hamn är inledd, och utanför portarna står hamnarbetarna strejkvakt.



Strejken startade natten till måndagen och kommer att avslutas på fredag den 24 april.

Tidigt varje morgon under veckan samlas de strejkande utanför portarna. Hamnarbetarförbundet har tagit ut 130 arbetare, samma antal som också varslats tidigare av företaget.

Kravet är mycket enkelt och självklart: Att Hamnarbetarförbundet avdelning 4 ska få vara med och förhandla om det varsel som nästan uteslutande berör deras medlemmar

– Vi gör det enda rätta säger Lars Nordstrand och får medhåll från Josip Bartolac som står utanför port nummer fyra tillsammans med tio andra strejkvakter.

•Vad tycker ni om strejken?
– Vi strejkar för att vara med och förhandla, helt enkelt, säger Josip Bartolac. Men det handlar också om varslet på 130 man i hamnen. Vi tar ut 130 för att bevisa att det inte råder övertalighet.

– Det står inte stilla idag, men det lär gå långsammare, fyller Lars Nordstrand i.

– Skriv att det måste vara politiskt styrt, kommer Lars Hellervik fram och säger. Det handlar om att knäcka Hamnarbetarförbundet. Hamnbolaget skulle aldrig göra såhär på eget bevåg. Varför skulle de vilja ha det här krånglet? Ledningen har ju själva sagt att det är Transport som ligger bakom!

– Ja. det är min åsikt också, säger Josip Bartolac. Det måste vara något mer bakom det här.

Även om det inte går att veta säkert, så verkar den allmänna åsikten bland de strejkande hamn- arbetarna vara att Transportarbetarförbundet har varit drivande i att stänga ute hamnfyran från varselförhandlingarna.

Samtidigt har Transport avdelning 2 spridit ett flygblad i hamnen som försöker dra medlemmar   från Hamnarbetarförbundet.

Hamnens yngsta i strejk
Under konfliktens andra dag togs hamnens 130 yngsta ut i strejk, eftersom Hamnarbetarförbundet valt att gå efter varslets turordningslista i strejkschemat.

– Det känns tråkigt att vi inte får vara med i varselförhandlingarna. Det är vi här som kommer drabbas av varslet, så det är klart att det är viktigt för oss, säger Charlotte Gustavsson som står utanför port fem med ett stort gäng i samma ålder.

– Det känns bra att vi gör något och står här, säger Therese Johansson. Förhoppningsvis får vi vara med i förhandlingarna.

– Vår strejk är faktiskt en strid för demokratin, konstaterar Johan Ljungblad som står vid nästa port i morgonkylan, och försöker värma sig med en kopp kaffe. Det är vansinnigt att företaget inte vill prata med den fackförening som organiserar den absoluta majoriteten av hamnarbetarna.

– Hamnbolaget har plöjt ner miljoner i ett så kallat dialogprogram och så kör de över oss på det här sätter, lägger han till.

• Varför tror du hamnbolaget agerar så här?
– Ja, det är svårt att säga säkert. Men jag tror att det handlar om att hamnbolaget vill plocka in LO-förbundet Transport som det är lättare att handskas med från företagets sida.

Aldrig problem tidigare
Hans Kindgren som tidigare varit ordförande i avdelningen under många år står under måndagen strejkvakt vid port fem.

• Vad säger du om konflikten?
– Det känns onödigt att tvingas till en strejk för att kunna förhandla. Det har ju aldrig varit något problem tidigare. Ibland har Transport kinkat lite, men då har vi löst det så att Transport och vi suttit i olika rum, säger Hans Kindgren.

– Det ligger något annat bakom, tror han.

– Jag tror att hamnledningen och Transport har gett sig fan att knäcka oss. Men det har de ju försökt sig på tidigare, men inte lyckats, säger Ingvar Sten som också står vid port fem.

Hans Kindgren spekulerar i att Transport och Göteborgs Hamn redan har sytt ihop något avtal.

– Transport kan visa upp att de löst varslet, men att vi tyvärr måste arbeta skitskift, eller liknande, säger Hans Kindgren.

Vid port nummer sex vittnar det tredje strejkvaktsgänget om att det inte är mycket trafik. Innanför stängslet syns inte mycket aktivitet. Hamnarbetarna vid port tre berättar att hamnbolaget redan under söndagen styrt om godstrafik.

– Det visar på hur orimligt varslet är. Ska de styra om trafik till andra hamnar hela tiden, frågar sig Lars Johansson

• Varför tror du att Göteborgs Hamn inte vill förhandla?
– Det handlar om att de vill knäcka Hamnarbetarförbundet. Vi är ett fackförbund som tar strid, och det är ju inte direkt vanligt i dag. Därför är Hamnarbetarförbundet viktigt för hela samhället, säger Lars Johansson.
Peter Annerback, ordförande i hamnarbetarförbundet avd 4 är positiv.

– Stämningen bland våra medlemmar är verkligen god, och sammanhållningen är stark, säger han på tisdagseftermiddagen till Proletären.

Det verkar som att Göteborgs Hamn och Transport har gått samman till en attack mot Hamnarbetarförbundet, och Hamn4:an gör det enda rätta, kämpar för sin givna rätt att företräda sina medlemmar.

Hur pass insyltade politikerna i  Göteborgs Hamns styrelse och Transports förbundsledning är i attacken mot arbetarna i Göteborgs hamn lär framtiden utvisa.

PÄR JOHANSSON
Proletären nr 17, 2009