Hoppa till huvudinnehåll
Av

Transport sviker återigen

Mitt under striden mellan hamnarbetarna och hamnbolaget väljer Transports lokala ledning att teckna ett avtal om försämrade arbetsvillkor.




Det allvarligaste i avtalet är att standardbemanningen i de arbetslag som arbetar i Skandiahamnen minskar från tio till åtta man. Hamnarbetarförbundets avdelning 4 är naturligtvis upprörd.

– Det är ju arbetstillfällen som försvinner, säger Peter Annerback, ordförande i Hamn 4:an. Vi har dessutom problem med förslitningsskador i den här sortens arbeten, och det lär ju bara öka nu, när takten ska ökas.

• Vad tycker du om Transports agerande?
– Det är ju otroligt som de beter sig. Dessutom har de inte informerat sina egna medlemmar. De visste inget om det här, säger Peter Annerback. Det är ju än mer otroligt att de ville stänga ute oss för det här. De har inte fått någonting i utbyte från företaget.

– Företaget passar på i det läge som är, eftersom det finns mycket pengar för dem att tjäna här. Då har Transport 2:an inget att sätta emot tydligen, eftersom de inte har några argument.

Peter Annerback berättar att det inte finns någon annan internationell hamn som har fartygsteam med bara åtta man när det gäller liknande arbetsuppgifter.

– Företaget tjatar hela tiden om att vi måste anpassa oss till hur det ser ut i internationella hamnar, men det gäller tydligen inte här, säger Peter Annerback. Vi får se hur vi går vidare med detta.

Mycket oklart
I dagsläget finns det mycket som är oklart vad det gäller detaljer i avtalet. På tisdagen den 26 maj, under denna tidnings pressläggning, har Transport 2:an utlyst ett öppet informationsmöte klockan 12.00 för alla hamnanställda,
oavsett facktillhörighet.

På sin mötesaffisch säger Transport2ans ledning att man ska svara på frågor om uppsägningarna och uppgörelsen om nedskuren bemanning i Skandiahamnen. Hamn 4:an mobiliserar sina medlemmar för att ställa Transport till svars för varför man okritiskt accepterat uppsägningar av 50 fullt sysselsatta hamnarbetare, för att därefter godkänna försämrade arbetsvillkor i containerterminalen utan någon som helst kompensation.

Hamnarbetarna i Göteborgs Hamn har under hela strejken hävdat att det inte råder någon övertalighet. Uppsägningarna av 50 arbetare och 44 avtalspensionerade har istället syftat till att kunna få en större flexibel arbetsstyrka, som företaget kan plocka in vid behov. Samtidigt kan arbetstempot ökas, och genom det också öka vinsten. Nu blir det mer och mer uppenbart att det ligger till på det sättet.

Från den 16 augusti står de 50 uppsagda hamnarbetarna utan anställning i hamnen. Göteborg Hamn har dock meddelat de uppsagda att de förmodligen kommer att kunna försörja sig som behovsanställda med förtursrätt. Skillnaden är att de nu saknar anställningstrygghet och inte har några schemalagda arbetstider.

Fortsatta protester
Nu kommer så beskedet att uppsägningarna får omedelbara konsekvenser för de hamnarbetare som är kvar genom den nedskurna bemanningen i Skandiahamnen. Hamnarbetarförbundets strejk i protest mot att det utestängs från förhandlingarna med Göteborg Hamn fortsätter. Nu på lördagen den 30 maj mellan elva och två kommer arbetet återigen att läggas ner.

PÄR JOHANSSON
Proletären nr 22, 2009



Sympatistrejk i Helsingborgs hamn
Hamnarbetarna i Helsingborg har varslat om sympatistrejk för att stödja sina kollegor i Göteborg.
Under fredagen lägger 130

hamnanställda ner arbetet under fyra timmar. Som Proletärens läsare är välinformerade om har hamnarbetarna i Göteborg drabbats av ett stort varsel och bolaget har valt att enbart förhandla med Transport, trots att Hamnarbetarförbundet har mångdubbelt fler medlemmar i hamnen. Transport har skitat ner sig genom undantag i turordningslistan för 13 av sina egna medlemmar.

– Vi kan inte acceptera att 80 procent av de fackanslutna i Göteborgs hamn inte får sitta med i förhandlingar med arbetsgivaren, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 6 i Helsingborg.

Irriterad ledning
Hamn 6:an är landets näst största avdelning och det var ett enigt medlemsmöte som hörsammade begäran om sympatiåtgärd från Göteborg.

Hamnledningen i Helsingborg är irriterade över strejken. Vd:n Per-Olof Jansson har ingen som helst förståelse för aktionen och hänvisar till att man lokalt har en god relation till Hamnarbetarförbundet. 

Hamn 6:an är tydlig med att strejken inte vänder sig mot Helsingborgs hamn, utan är en ren sympatiåtgärd.

Det kan ändå nämnas att det blåste upp till rejäl konflikt i höstas. Då ville hamnledningen i Helsingborg säga upp 23 anställda med hänvisning till tappade volymer. Hamnarbetarförbundet, som organiserar 65 procent av hamnarbetarna i Helsingborg, agerade direkt och kunde bland annat genom övertidsuttaget visa att arbetsbristen var ett argument som inte höll.
Varslet drogs tillbaka vid årsskiftet.

JULIUS NILSSON
Proletären nrr 22, 2009