Hoppa till huvudinnehåll
Av

Transport varslar i hamnarna


Från 26 maj stoppas övertidsarbetet i samtliga svenska hamnar.

Detta sedan förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal har gått i stå och Transportarbetarförbundet från denna dag varslar om blockad av övertid och nyanställningar mot samtliga medlemsföretag i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Också de hamnar där Transport inte är representerade dras med då Hamnarbetarförbundet meddelar att de naturligtvis aldrig bryter en facklig blockad.

– Läget är låst. Vi står långt ifrån varandra. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet utan överenskommelser lokalt. De vill ta bort vårt inflytande över arbetstiderna, utan att ge oss något i utbyte. Det kan vi aldrig gå med på, säger Per Winberg, ordförande i Transport.

Knäckfrågan i förhandlingarna är paragraf 4b i det gamla riksavtalet som gick ut redan sista mars. Här stadgas att förändring av arbetstiderna får ske först efter ”överläggning”.

– Detta har alltid tolkats som liktydigt med ”överenskommelse”, säger Per Winberg. Men sedan en tid har arbetsgivarens attityd hårdnat och nu vill de omtolka skrivningen enligt dess bokstav, förklarar Per Winberg.

Det handlar om den för Proletärens läsare välbekanta mer än ettåriga striden i Göteborgs hamn som fortfarande inte är löst. Också i Södertälje hamn har en liknade strid förts, men här har ett lokalt avtal slutits.

Diktatoriska fasoner
I båda dessa hamnar har arbetsgivaren på ett nytt och aggressivt sätt försökt att diktatoriskt bestämma över skift och arbetstider. I båda hamnarna har de respektive hamnfacken etablerat ett gott samarbete där förhandlingarna har förts gemensamt. I en historisk process har Transport och Hamnarbetarförbundet samverkat också i årets centrala förhandlingar.

– Samarbetet har varit bra. Hamnarbetarförbundets representanter har deltagit i vår delegation som likvärdiga medlemmar. Det är ett sätt att närma sig varandra, säger Per Winberg.

• Men beslutet att varsla om övertid är bara Transports?
– Förhandlingsprocessen sköter jag och Marcel Carlstedt, vår lilla delegation.

• Hur ser du möjligheten till ett nytt riksavtal?
– Vi får se om medlarna vill lägga sig i. Om de har något ekonomiskt att erbjuda utöver normen. Annars finns det förutsättningar att trappa upp om det behövs, avslutar Per Winberg.

På Svenska Hamnarbetarförbundet förklarar ordförande Björn A Borg att hans medlemmar självklart inte bryter en blockad.

– Vi förväntar oss en hemställan om sympatiåtgärder från Transport. Inte minst därför att vi samarbetat i förhandlingarna, säger Björn Borg.

LARS ROTHELIUS
Proletären 20, 2008