Hoppa till huvudinnehåll
Av

Varsel slår hårt mot Skövde

I det senaste i raden av varsel från AB Volvo är Skövde särskilt hårt drabbat. Av 900 varslade hos Volvo Powertrain varslas 500 kollektivanställda och 80 tjänstemän i Skövde.



Det var en förbannad Lars Ask, ordförande i verkstadsklubben, som framträdde i media dagarna efter varslet. När Proletären träffar Lars Ask en knapp vecka efter storvarslet har han hunnit lugna ner sig, även om ilskan och besvikelsen ännu är stor.

– Ja, besvikelsen är stor gentemot företaget och har inte riktigt lagt sig ännu, förklarar Lars Ask när vi slår oss ner i matsalen i Volvohuset, en personalbyggnad mitt emot den stora motorfabriken i Skövde.

Besannade farhågor
När vi talades vid för några veckor sedan i samband med det andra omfattande varslet hos Volvo Lastvagnar hade redan över 300 visstidsanställda och anställda vid bemanningsföretag inte fått förnyade kontrakt, och Lars Ask befarade då att det bara var en tidsfråga innan fordonskrisen skulle drabba Skövde i full skala. Och nu har farhågorna besannats.

– Verkstadsklubbens styrelse fick en kallelse till möte med företaget dagen innan varslen lades, och man behöver inte vara Einstein för att räkna ut vad det skulle handla om.

– Sedan gick det snabbt, några informationsmöten på förmiddagen och klockan ett gick informationen ut till de anställda att 580 skulle varslas.

Men Lars Ask menar att varslen inte skulle behövas, i alla fall inte i den massomfattning som nu sker.

– 1999 kunde vi undvika att 300 varslade sades upp genom att använda äldreavgångar, utbildningssatsningar och flexibel arbetstid som verktyg. Det borde vi kunna göra nu också, AB Volvo står ju inte vid ruinens brant, säger Lars Ask med hänvisning till de miljardvinster AB Volvo gjort bara i år.

– Om vi använt oss av verktygen från 1999 hade vi kunnat dämpa oron för flera av dem som nu varslas. Det är det värsta nu när vi ger oss in i förhandlingar, jag vet att bakom varje varslad döljer sig ett människoöde. Det känns tungt.

Bortblåsta löften
Men de tidigare löftena från företaget om att uppsägningar skulle vara en absolut sista åtgärd är nu som bortblåsta. I strid mot tidigare överenskommelser att pröva andra åtgärder före rena uppsägningar.

– Redan efter semestern hade vi möten med företaget och diskuterade hur vi skulle bemöta den lågkonjunktur som redan då kunde anas.

– Då kom vi överens om att inte förlänga kontrakten för ett antal visstidsanställda. Men från facket förde vi också fram våra tidigare förslag på lösningar som äldreavgångar, flexibel arbetstid och utbildningssatsningar.

– I de inledande samtalen vi hade efter sommaren fanns också ett visst tillmötesgående från företaget, men nu är det helt tyst. Istället för att svara på våra frågor lägger de ett jättevarsel.

Lars Ask är dessutom tveksam till att det skulle vara det mest lönsamma för företaget att säga upp flera hundra anställda, och hänvisar även här till tidigare erfarenheter.

– Efter krisen i början på 1990-talet när vi också hade stora uppsägningar inom fordonsindustrin gjordes en utredning hur mycket det kostar att sparka anställda. Det visade sig att det inte var företagsekonomiskt lönsamt om konjunkturen vände inom 14-18 månader, det var lönsammare att övervintra.

– Det kanske är svårt att jämföra med krisen idag, den verkar vara den värsta sen Kreugerkraschen. Men att vi hittade de lösningar vi gjorde 1999 tror jag har varit lönsamt både för de anställda och för företaget. Flexibla arbetstider har till exempel gjort att vi kunnat hantera mindre nedgångar under 2000-talet utan uppsägningar.

Gemensamt agerande
Verkstadsklubben i Skövde har regelbundna kontakter med fackklubbarna på AB Volvos övriga varseldrabbade fabriker runt om i landet.
– Vi har ständigt kontakt med fackklubbarna på Volvos andra fabriker och vi försöker agera gemensamt. När vi hade koncernkonferens i Växjö i slutet av oktober sammanfattade vi våra krav på företaget och på regeringen i ett gemensamt uttalande.

Det var ett uttalande i samma anda som antogs på två välbesökta medlemsmöten hos verkstadsklubben på Volvo Lastvagnar i Umeå. I Umeå har också ett liknande uttalande cirkulerat bland arbetarna som namninsamlingslista och samlat över 1300 namnunderskrifter.
Men Lars Ask är tveksam till om protestyttringar av det här slaget kan påverka företaget.

– Uttalanden och protestlistor är viktiga för individen, för känslan att protestera och göra något tillsammans. Om sedan Leif Johansson bryr sig är väl däremot tveksamt.

Lönsamt?
Lönsamt för företaget eller inte, för samhället som får stå för notan för flera hundra arbetslösa blir kostnaden stor. Och förutom förhandlingarna med företaget går en stor del av Lars Asks tid åt att träffa politiker och andra samhällsrepresentanter för att hitta lösningar för dem som nu riskerar bli av med jobben.

– Vi har haft möten med regeringens samordningsmän, politiker, arbetsförmedlingen och företagets representanter. Ett resultat av det är att företaget sagt sig vara villiga att delfinansiera högskoleutbildningar, så det kan kanske vara en lösning för några.

– Inräknat de visstidsanställda och inhyrda från bemanningsföretag som inte fått förlängt kontrakt är det närmare 900 som riskerar bli av med jobbet. Lägg till det att flera underleverantörer i trakten redan börjat varsla om uppsägning. Det är ett hårt slag mot hela Skövde.

– Arbetsförmedlingens representant vi varit i kontakt med påstår att det inte är helt nattsvart på arbetsmarknaden, men jag tror att det kommer bli en hård kamp om de jobb som finns.

Lägg till detta de hårdare reglerna för arbetslösa som regeringen genomfört, och situationen för arbetslösa känns tyngre än vid tidigare lågkonjunkturer.

– Nu straffas de arbetslösa hårt. De anställda på Volvo kommer få en halvering av inkomsten med de nya a-kassereglerna, och dessutom en skattehöjning eftersom jobbavdraget inte kommer arbetslösa till del.

– 1999 fanns kunskapslyftet som en räddning för många. De pluggade ett år, och utöver CSN betalade företaget pengar så inkomsten nådde upp till a-kassenivå. Det var bättre än öppen arbetslöshet, och många kunde sedan komma tillbaka till Volvo efter ett år när konjunkturen vänt uppåt igen.

Och Lars Ask tror trots allt elände att det kommer gå uppåt igen. I alla fall är han övertygad om att Volvo kommer att fortsätta bygga motorer i Skövde.

– Volvo har just byggt ett nytt gjuteri och investerat i fabriken under hela 2000-talet. Dessutom är Volvo Powertrain global leverantör av motorer, så på längre sikt är det kanske inte helt nattsvart.

– Det svåra blir att få in folk med kompetens igen den dag konjunkturen vänder.

WICTOR JOHANSSON
Proletären 47, 2008