Hoppa till huvudinnehåll
Av

Därför måste hamndirektivet stoppas

– Hamnarna är den enda transportsektor som EU på 50 år inte har lyckats avreglera. Därför har arbetarna lyckats uppnå goda löner och arbetsvillkor och det är därför som redarna och EU-kommissionen så envist driver frågan om ett hamndirektiv.




Det säger Eva-Britt Svensson, vice ordförande i Folkrörelsen Nej till
EU och sedan 2004 EU-parlamentariker (v). I Bryssel har hon engagerat
sig djupt i motståndet mot EU:s Hamndirektiv och som fördragande i
frågan i EU-parlamentets utskott för den inre marknaden lyckades hon
med konststycket att få med sig hela utskottet på ett klart nej till
direktivet.



Varför vill kommissionen så starkt ha ett hamndirektiv att de sedan det första förslaget fallit omgående kommer med ett nytt?

– Det är för att uppfylla fördragen, EU:s grundlag, som säger att
allt i samhället ska avregleras. I transportsektorn är det bara
hamnverksamheten som återstår och i Bryssel sägs det öppet att
hamnverksamheten måste avregleras för sakens skull.



Varför slåss du så hårt för att stoppa hamndirektivet?

– För att slå vakt om arbetstillfällen, fackliga rättigheter och
arbetsmiljö. Det är de organiserade hamnarbetarna som ska ha jobben.
Med en avreglerad hamnverksamhet så hotas arbetstagarnas rättigheter.

Ett nej är viktigt



Vad betyder ert nej i höstas i utskottet för inre marknaden inför det slutliga beslutet i hela EU-parlamentet nästa vecka?

– Vårt nej kan vara viktigt då det betyder att i varje partigrupp finns
det ledamöter som har tagit ställning mot direktivet. Min förhoppning
är att de är tillräckligt starka för att agera mot direktivet i sina
respektive grupper. Men jag vet självfallet inte om det betyder något i
slutändan.



Finns det några acceptabla alternativ till ett nej? Kan ett
reviderat direktiv, utan redarnas rätt till egenhantering, var ett
alternativ?


– För mig finns det inga andra alternativ än att säga nej till hela
hamndirektivet. Även om egenhanteringen kommer bort så innebär det ju
att hamntjänsterna ska konkurrensutsättas. Hamnverksamheten fungerar
bra idag. Varför ändra ett fungerande system?



– Kom ihåg att många hamnarbetsgivare inte vill ha någon
avreglering. Det är de stora rederierna som står bakom EU-kommissionen.
Det är inte oviktigt att arbetsgivarna är splittrade, det underlättar
motståndet i parlamentet.



Vad händer om EU-parlamentet fäller hamndirektivet?

– Kampen mot hamndirektivet är ett led i kampen mot tjänstedirektivet.
Båda syftar till avreglering och privatisering av tjänstesektorn och
kan hamndirektivet fällas så ökar chansen att tjänstedirektivet fälls i
mitten av februari.



– Därför är den kamp som Europas hamnarbetare för så viktig. Utan den hade det inte gått att få ett nej i EU-parlamentet.



LARS ROTHELIUS

Proletären 1-2, 2006