Hoppa till huvudinnehåll

Felmeddelande

  • Notice: Undefined index: field_byline i include() (rad 152 av /var/www/proletaren/sites/all/themes/proletaren/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() i include() (rad 152 av /var/www/proletaren/sites/all/themes/proletaren/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Vad händer med Volvojobben i Sverige?

Efter dryga två veckor i kinesisk ägo har medialjuset lyst starkt på det Volvo Personvagnar som en gång i tiden betraktades som ”Sveriges nationalklenod”.


Försäljningen av Volvo Personvagnar till kinesiska Geely har inte omgärdats av samma dramatik som när konkurrenten Saab Automobile i vintras köptes av den holländska sportbilstillverkaren Spyker, men är nog så intressant.

Geely, en biltillverkare från det nykapitalistiska Kina med knappt femton års erfarenhet i branschen men med världens för närvarande största bilmarknad för sina fötter tar över efter Ford, världen äldsta bilföretag som med nöd och näppe lyckats undgå konkurs.

I borgerlig media har rapporteringen främst handlat om personerna i den nya företagsledningen och om vilka nya bilmodeller som behövs för att det ”nya” Volvo PV ska lyckas. Överlag är det positiva tongångar som spår en ljus framtid för ett kinesägt Volvo.  

Att det är den kinesiska marknaden som hägrar för Volvo PV:s nya ägare är en självklarhet. Det bekräftas av såväl huvudägaren Li Shufu som av nye vd:n Stefan Jacoby. Fabriker ska byggas i Kina där planen är att Volvo PV ska sälja 150000 bilar år 2015.

Om det blir verklighet återstår att se, men försäljningssiffrorna pekar i rätt riktning. Under första halvåret 2010 såldes 15497 Volvobilar i Kina, en ökning med 88 procent jämfört med samma period förra året.

Från den nya Volvoledningen är budskapet att de europeiska fabrikerna ska förbli orörda. Ägaren Li Shufu har i intervjuer lovat att både behålla och utveckla Torslandafabriken på Hisingen i Göteborg, och för vissa bedömare tycks det vara en garant för jobben att Stefan Jacoby köpt hus på Hisingen. Något som lär skilja honom från flera av sina föregångare på vd-posten.

I Dagens Industri intervjuas Hans-Olov Olsson, tidigare vd för Volvo Personvagnar och vice ordförande i den nya styrelsen. Han beskrivs som ett tungt namn som kommer att ha stort inflytande när Volvo PV ska formera sig som ett självständigt bolag.

Även han upprepar att fabrikerna i Sverige och Belgien ska förbli orörda.

– Det är viktigt att fylla Torslanda och Gent först. Vi är inte betjänta av att stänga någon fabrik. Det är viktigt för lönsamhet och kassaflöde att de båda fabrikerna utnyttjas till fullo.

Så är det givetvis. Nya fabriker i Kina byggs inte över en natt, och till dess måste företaget kunna producera bilar och göra vinst.

Men vad händer när fabrikerna i Kina är färdigbyggda? Kinesiska myndigheter har gett tillstånd till en ny Volvofabrik i industrizonen Jiading utanför Shanghai som ska vara färdigbyggd till 2012. Fabriken kommer att ha kapacitet att bygga 300000 bilar, alltså dubbelt så mycket som den planerade produktionen för den kinesiska marknaden år 2015.

En uttalad strategi är att inte bara växa på den kinesiska marknaden, utan på den asiatiska marknaden som helhet. Lika uttalat är att de bilarna inte kommer att byggas i Europa.

Samtidigt är det så klart viktigt att behålla marknadsandelarna i Europa. Men kommer bilarna att byggas här eller i Kina? Hans-Olov Andersson är tydlig i DI-intervjun att en etablering i Kina ”möjliggör uppbyggnad av ett underleverantörsnät med en annan kostnadsbas”.  

– Det handlar om 30 procents lägre produktpris. Det vill vi komma åt för det bidrar till förbättrad lönsamhet och konkurrenskraft.

Innebär det i klartext att en allt större del av produktionen kommer att förläggas till Kina där arbetarlönerna är lägre?

På Volvo PV:s svenska fabriker har arbetarna alltsedan bilkrisen och massuppsägningarna pressats till sämre villkor. Volvo PV var först ut med att teckna lönesänkningsavtal med facket, och när bilförsäljningen sedan vänt något har det varit en uttalad strategi från företaget att hålla nere kostnaderna genom att anlita bemanningsföretag istället för att återanställa uppsagda arbetare.

Så sent som i våras uppgavs planen vara att en tiondel av arbetsstyrkan ska utgöras av bemanningsanställda.

Vem tror att kinesiska fabriker och underleverantörer med 30 procents lägre produktionskostnad inte kommer att utnyttjas till de svenska Volvoarbetarnas nackdel?
Dessa frågor tycks dock inte intressera de fackliga företrädarna. Ledningen för verkstadsklubben i Torslanda stämmer istället in i de positiva tongångarna.

Ordföranden Mikael Sällström tycker sig gå en positiv höst till mötes och facklige representanten i Volvo Pv:s styrelse, Glenn Bergström, låter mera som en företagsrepresentant när han intervjuas i Göteborgs-Posten.

– Det är en ny era vi går in i. Det är spännande, nu måste vi klara av att stå på egna ben.

Mikael Sällström säger också att facket kommer ha åsikter och ställa krav på etableringen i Kina, vad gäller fackliga och mänskliga rättigheter. Men var finns kraven gentemot de nya ägarna vad gäller de egna medlemmarna?

All erfarenhet säger att
arbetarklassen inte kan sätta sin tillit till att kapitalismen ska rädda jobben, det kan bara göras genom att samla till aktivitet bakom eget formulerade krav. Men de fackliga företrädarna vägrar lära av erfarenheten utan tar istället vältaliga kapitalisters löften för givna.

Vi kan givetvis inte spå framtiden, men vi har ingen anledning att tro de nya ägarna om annat än att de vill suga största möjliga vinst ur Volvo PV – kapitalister är kapitalister vare sig de kommer från Detroit eller Shanghai. Arbetstillfällen i Sverige väger lätt om det går att suga mer vinst ur en kinesisk arbetare.

För Kommunisternas del finns det ingen anledning att ändra uppfattning, vi håller fast vid kravet på att den svenska staten ska ta över fordonsindustrin.

Wictor Johansson
Proletären nr 34, 2010



Fakta: Försäljningen av Volvo PV
• Tidigare ägaren Ford beslutade om försäljning i december 2008 när företaget genomgick en rekonstruktion efter bilkrisen. I oktober 2009 lade Zheijang Geely Holding Company ett bud på företaget.
• Ny formell ägare är nybildade Geely Sweden AB, som i sin tur ägs av privatägda Zheijang Geely Holding Company samt städerna Daqings och Jiading respektive finansinstitut.
• Huvudägare är Li Shufu, som äger 90 procent av Zheijang Geely Holding Company.
• Enligt kinesiska uppgifter är planen att anlägga Volvofabriker i Daqing och Jiading. Kinesiska myndigheter har redan gett tillstånd till en Volvofabrik i Jiading.
• Zheijang Geely Holding Company är också delägare till kinesiska Geely Automobile som grundades 1986. Då tillverkade bolaget kylskåp och motorcyklar. 1998 tillverkades den första bilen.
• Volvo PV bli ett självständigt bolag inom Geelykoncernen.