Hoppa till huvudinnehåll
Av

Magisk afton för ung kultur

Manusförfattaren Johanna Emanuelsson tog emot Kommunistiska Partiets kulturstipendium 2009 under en fantastisk gala på Teater Tribunalen i Stockholm.



I lördags öppnades portarna till Teater Tribunalen i Stockholm och en kulturkväll arrangerad av Kommunistiska Partiet. Med musik och teater firades utdelningen av Kommunistiska Partiets kulturstipendium samt Proletärkulturs utgivning av Sven Wollters skiva ”Sånger från tjugonde seklet”.

Redan när bluegrassbandet The Spinning Jennies slog an sina första banjotoner i en låt om det iskalla läget i nationen var stämningen på topp. Idén att förena amerikansk folkmusik med svenska proggtexter är genial och bandet levererar i överflöd.

Kulturföreningen Sticket från Jönköping, en av årets nominerade till stipendiet, representerades av Robert Johansson. I stadsminister Fredrik Reinfeldts gestalt och i den politiska satirens anda framförde han en välskriven och träffsäker dikt på vers om högerpolitiken.

Visduon Lam Cham, också de nominerade till stipendiet, framförde med stor innerlighet sina covers av Vysotskij och Ronny Eriksson.

Stolt stipendiat
En strålande glad och märkbart rörd Johanna Emanuelsson mottog Kommunistiska Partiets kulturstipendium 2009 för att hon ”ger löften om en nyskapande dramatik i vår tid”. Lisbeth Nowotny från stipendiekommittén överlämnade diplom och tiotusen kronor efter att kort ha berättat om stipendiet som i år delas ut för sjunde gången.

I sitt tacktal förklarade Johanna Emanuelsson att hon är extra stolt över att tilldelas ett stipendium vars syfte är att uppmuntra unga progressiva kulturutövare som verkar i en humanistisk, socialistisk och antiimperialistisk anda.

Stipendiepengarna kommer Johanna Emanuelsson att skänka till den fria gruppen Integrationsteatern i Stockholm som också är första teatergrupp att sätta upp en av hennes pjäser.

Efter pausen fick publiken smakprov från skivan ”Sånger från tjugonde seklet”. Sven Wollter sjöng och reciterade allt från bondkomik till blodigaste allvar. Wollters fantastiska scennärvaro och samspel med publiken tillsammans med fina insatser av de rutinerade musikerna  (Stefan Engberg, Stefan Abelsson, Patric Thorman) under ledning av Bernt Andersson resulterade i en magisk föreställning.

Som en fin avrundning på kvällen tog Sofia Pekkari och Örjan Ahnoff över scenen och bjöd bland annat på en tonsättning av Karin Boyes ”Ja visst gör det ont”. Allt avslutades av en uppdaterad och bejublad version av Hola Bandoolas ”Vem kan man lita på”.

JENNY TEDJEZA
Proletären nr 51-53, 2009




• Se Proletärens helgbilaga sidorna 12-13 för ett utdrag ur Johanna Emanuelssons pjäs ”Skendränkning”. Se även www.proletaren.se för intervjuer med samtliga nominerade till årets kulturstipendium.