Hoppa till huvudinnehåll

28 pensionärer ska ersätta 350 tågvärdar

För att spara pengar ersatte trafikbolaget MTR tågvärdarna med kameror. Nu tar bolaget in avlönad personal som ska sköta kamerorna. Men inte normalavlönad arbetskraft - utan ”fritidsjobbande” pensionärer.

Pensionärerna från Veteranpoolen ska bland annat skrapa bort is från de övervakningskameror på vintern, som likt den på bilden ofta är täckta.
Seko Pendelklubben

För att se till att de kameror som ska ersätta tågvärdarna ombord på pendeltågen verkligen fungerar, vill MTR använda personal ur Veteranpoolen. För det ska de pensionärer som ingår i poolen ersättas med 152 kronor i timmen. ”Ska man skratta eller gråta?”, undrar Seko Pendelklubben i ett öppet brev.

Enligt Veteranpoolen ska de deltidsjobbande pensionärerna bemanna perrongerna på sju utvalda stationer, jobba i sina egna kläder – varma sådana – och ha en kroppslängd på minst 160 centimeter eftersom de kameror som ska röjas från snö, imma och is är placerade i överkant på dörrparen.

Pensionärerna kan komma att kallas ut med kort varsel. I arbetsbeskrivningen slås fast att ”under pågående uppdrag kan du behöva byta station. Vädret är inte alltid förutsägbart och drabbar inte alltid just den station som förutspåddes”.

De veteraner som behöver byta station för att utföra arbetet ska resa till den nya stationen med pendeltåg – som alltså inte alltid fungerar på grund av snö och is på kamerorna.

Drygt 350 tågvärdar har fått gå i pendeltrafiken i Stockholm. Detta sedan den tidigare borgerliga majoriteten i Region Stockholm lagt sig platt för MTR:s krav, och den nuvarande majoriteten med trafiklandstingsrådet Anton Fendert (MP) och socialdemokraternas Jens Sjöström i spetsen, brutit sina vallöften och fortsatt på den av högern och MTR inslagna vägen.

Men det är inte 350 medlemmar ur Veteranpoolen som ska ersätta de 350 sparkade tågvärdarna. Utan 28. För stationerna Stockholm Södra eller Årstaberg samt Upplands Väsby krävs upp till åtta pensionärer för att sköta jobben. För Handen och Spånga fyra vardera, och för Södertälje Hamn och Rosersberg två på varje plats.

De anställda inom pendeltågstrafiken har flera gånger påpekat riskerna med kamerasystemet: linserna fylls av snö och is och tv-skärmen i förarhytten visar bara ett vitt kaos, inte de bilder lokföraren behöver se för att kunna köra tåget på ett säkert sätt. Då, påpekar Seko Pendelklubben, måste tåget ställas in om det inte finns tågvärdar som sköter stängningen av dörrarna.