Hoppa till huvudinnehåll

Protester gav resultat – SL bryter med MTR i förtid

Stockholms Lokaltrafik bryter avtalet med trafikbolaget MTR i förtid. I mars 2024 tar SJ över ansvaret för pendeltågstrafiken. En seger för de många som krävt att avtalet med MTR ska brytas.

SJ tar nu över pendeltågstrafiken i Stockholm.
Alex van Herwijnen

Pendeltågstrafiken i Stockholm blir statlig. Från och med den 3 mars nästa år sköter Statens Järnvägar (SJ) pendeltågstrafiken i Stockholm.

Beskedet kom på onsdagsförmiddagen.

Efter långt motstånd, bortförklaringar och oceaner av brutna löften, tvingas trafiklandstingsrådet Anton Fendert (MP) och socialdemokraternas starke man Jens Sjöström, acceptera faktum: MTR har trots det politiska stödet inte klarat att sköta den trafik som varje dag transporterar 900.000 stockholmare till skolor, jobb och fritidsaktiviteter.

– Vi bedömer att SJ har bättre förutsättningar att leverera en stabil pendeltågstrafik, sade Anton Fendert på en pressträff på onsdagen.

Susann Högye-Bäckman är ordförande för Seko Pendelklubben. Hon är en av de tågvärdar som MTR sagt upp för att försöka få ekonomin i balans.

– MTR kan inte bedriva järnvägstrafik. Nu kastar de in handduken. Vi vet inte om det blir bättre med en ny operatör, men det kan iallafall inte bli sämre. Den psykiska ohälsan bland anställda inom det här företaget har varit extrem.

Facket och SJ möts nästa måndag.

– Många frågor lär dyka upp och vi hoppas få svar på dem på måndag. Vi får helt enkelt återkomma när vi vet mer, säger Högye-Bäckman.

På facebook kommenterar Daniel Alm från Pendeltågsupproret, en grupp som arbetat aktivt med att kanalisera resenärernas ilska, beslutet att SJ nu tar över trafiken.

”Förändringarna visar att kamp spelar roll och gör skillnad! Politiker och övriga beslutsfattare har tvingats lyssna på oss alla: modiga lokförare, tågvärdar och resenärer i förening.

Men vi är inte nöjda! Vi väntar nu på Anton Fenderts avgång och tågvärdarnas återinförande. Utan det kommer pendeltågstrafiken inte att fungera oavsett regi. Det är också anmärkningsvärt att varken MTR eller politiker […] tar något ansvar överhuvudtaget och erkänner att de har tagit fel beslut som lett till pendelns haveri. Bedrövligt!”, skriver Alm.

Fendert vägrar dock avgå efter fiaskot. Fendert och Sjöström vägrar fortfarande också leva upp till sina vallöften om att stoppa avvecklingen av tågvärdarna. De kommer inte tillbaka, slår Anton Fendert fast.

– På frågan om vi härmed återinför tågvärdarna är mitt direkta svar nej. Det kommer vi inte att göra, säger Fendert till tidningen Mitt i. Jag delar inte tolkningen [att MTR sparkat för många]. Vi kommer att utvärdera processen vid slutet av året. Då kommer vi säkert kunna dra viktiga slutsatser som vi kan lära oss av. Jag tycker att vi fattade rätt beslut.

Det håller Stockholms pendeltågsresenärer och skattebetalare knappast med om. Arbetsmiljön inom MTR har lett till att många lokförare sagt upp sig och pendeltågstrafiken har gått på knapp styrfart sedan MTR sparkat tågvärdarna och inte kunnat garantera säkerheten för varken förare eller resenärer. Ilskan bland resenärerna har växt.

Detta är något Proletären berättat om flera gånger. Proletären kunde nyligen också rapportera om MTR:s planer på att låta 28 pensionärer ur Veteranpoolen göra det jobb som över 349 sparkade tågvärdar tidigare gjort.

Men de tänkta ekonomiska besparingarna har uteblivit. Enligt Region Stockholms budget 2024, diverse rapporter uppgifter från MTR:s och SL:s kommunikationsavdelningar som Mitt i sammanställt, har Fenderts, Sjöströms och MTR:s samarbete blivit en ekonomisk förlustaffär för stockholmarna. MTR, som skulle spara pengar på att avveckla tågvärdarna, har istället som en följd av detta tvingats betala hundratals miljoner i böter till Trafikförvaltningen. Men i avtalet om böter finns ett tak på 15 miljoner kronor – resten har skattebetalarna fått stå för.

Dessutom beräknar Stockholms Handelskammare att den samhällsekonomiska kostnaden för förseningarna ligger på cirka 750 miljoner kronor.