Hoppa till huvudinnehåll

Brittiskt skandalbolag tar över t-banetrafiken i Stockholm efter MTR

Det brittiska bolag som ska ta över Stockholms T-bana från och med maj 2025, har en lång historia av misslyckanden och skandaler bakom sig.

Brittiska pendlare och tåganställda protesterar mot avregleringen av tågtrafiken i januari 2019. Ett av bolagen som tagit över delar av trafiken är Go-Ahead Group – som nu tar över t-banetrafiken i Stockholm.
Bring Back British Rail/Facebook

Trafikförvaltningen i Stockholm har givit brittiska Go-Ahead Group uppdraget att sköta tunnelbanetrafiken i staden från maj 2025 då MTR skiljs från jobbet. Mycket talar nu för att de 1,1 miljoner resenärer som varje dag utnyttjar T-banan i Stockholm, är på väg ur askan in i elden: i Storbritannien är Go-Ahead förknippat med misskötsel av tågtrafiken och med flera skandaler, bland annat en omfattande bedrägerihärva och skattefusk.

2016 ställde bolaget in 60.000 avgångar efter konflikter med personalen, och dåligt underhåll av järnvägsnätet. I februari 2020 kunde Proletären berätta att till och med den konservativa regeringen i Storbritannien ansåg att bolaget inte klarade sitt jobb: regeringen beslöt att börja återförstatliga delar av järnvägen som styckades upp 1993, under John Majors högerregering. Under hösten 2021 tvångsnationaliserade staten en del av Go-Aheads järnvägsnät.

– Verksamheten togs ifrån dem på grund av inkompetens när det gäller järnvägsdriften, säger Oliver Lewis, forskare vid universitetet i Oxford, till SVT.

Det är formellt bolaget Connecting Stockholm AB (CS) som från och med maj 2025 tar över driften av Stockholms tunnelbana från MTR. CS är ett dotterbolag till Go-Ahead Group och ComfortDelgro. Go-Ahead ägs av australiska Kinetic Group (51 procent) och spanska Globalvia (49 procent), och bedriver trafikverksamhet i Australien, Irland, Singapore, Tyskland och Norge. ComfortDelgro, börsnoterat i Singapore, bedriver spårbunden trafik i sju länder.

Ytterst ansvarig för beslutet att ta in Go-Ahead som ny trafikentreprenör i Stockholm, är regionens trafikregionråd Anton Fendert (MP). Han vill inte kommentera kritiken mot bolaget, men säger i ett mejl till SVT:s lokalnyheter att ”trafikförvaltningen har utfört upphandlingen utifrån de riktlinjer som trafiknämnden satt upp och och jag har som nämndens ordförande full tillit till den gedigna process de haft”.

Medan regionmajoriteten, ledd av S, MP och C röstade igenom Go-Ahead som ny trafikentreprenör i Stockholm, valde V och SD att lägga ner sina röster. Partierna anser att Fendert & Co. agerade fel när man förhandlade med bara en intressent, Go-Ahead Group. Detta trots att fyra bolag ville ta över T-banetrafiken: Hongkongbaserade MTR, som driver tunnelbanan i dag, franska Transdev (tidigare Veolia) och franska Keolis som sköter busstrafik i Stockholm, Västra Götaland och i flera andra län.

Keolis lade det lägsta budet, men förbigicks i förhandlingarna med regionen. Med stor sannolikhet kommer Keolis att till förvaltningsrätten överklaga beslutet att tilldela Go-Ahead Group T-banetrafiken i Stockholm.