Hoppa till huvudinnehåll

”Det blir inget kollektivavtal” – sympatiblockad mot Tesla

Förhandlingarna mellan Tesla och IF Metall har brutit samman. Strejken har utvidgats till fler verkstäder – och nu ansluter sig Transportarbetarförbundet till IF Metalls kamp för kollektivavtal.

Tesla och dess ägare, Elon Musk, är uttalat antifackliga och vägrar skriva på kollektivavtal.
Artur Szandrowski

Sedan den tredje november har LO utvidgat konflikten med Tesla. Strejken har spridit sig till fler verkstäder och nu träder Transports sympatistrejk i kraft. Samtidigt gör Tesla vad de kan för att runda stridsåtgärderna. I samtal med IF Metall har de varit tydliga: Det blir inget kollektivavtal. 

Sedan den 27 oktober befinner sig 130 bilmekaniker på Teslas verkstäder i Sverige, TM Sweden, i strejk. Detta efter att Tesla i flera år vägrat att gå med på att teckna kollektivavtal med IF Metall – och på senare tid helt slutat förhandla med fackförbundet.

TM Sweden, vars moderbolag Tesla och dess grundare Elon Musk är uttalat antifackliga, tog sig åter till förhandlingsbordet med IF Metall den 1 november. Efter parternas första samtal var IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä optimistiskt. Han tyckte samtalen gick bra men TM Sweden framhöll att de är bakbundna av moderbolaget, vars policy förbjuder dem att teckna kollektivavtal.

– Det var en bra diskussion men jag tänker inte gå in på exakt vad vi pratade om, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Dagens arbete om de första förhandlingarna.

Ytterligare diskussioner fördes mellan parterna sex dagar senare, då bröt förhandlingarna samman. TM Sweden var tydliga med att ett kollektivavtal inte var aktuellt.

– De är tydliga med oss, det blir inget avtal, sa Veli-Pekka Säikkälä till TT strax efter mötet. 

Strejken kan redan ha gett spridningseffekter. I Tyskland, där fabriksarbetare på Tesla har lägre löner än hos konkurrenterna, har IG Metall satt ytterligare press på Tesla. Förra veckan rapporterade Wall Street Journal att 11.000 arbetare får lönelyft på fyra procent samt en julbonus på 1.500 euro.

Den 3 november utvidgade IF Metall strejken. Ytterligare 17 verkstäder, som inte tillhör Tesla, har nu helt och hållet slutat ta emot och reparera Tesla-bilar. Totalt omfattas 500 personer av strejken. Men samtidigt verkar det som att några av Teslas egna verkstäder fortsätter fungera som vanligt – exempelvis i Norrköping rapporteras det om att ingen av de anställda valt att gå ut i strejk.

Från och med den 7 november blockerar LO-facket Transportarbetarförbundet all lastning och lossning av Tesla-bilar i hamnarna i Malmö, Södertälje, Göteborg och Trelleborg. Sympatiåtgärderna väntas gälla tills dess att ett kollektivavtal har tecknats mellan TM Sweden och IF Metall. Även Hamnarbetarförbundet har meddelat att de ansluter sig till blockaden. 

Teslas svar har inte låtit vänta på sig. Strejkvakter utanför verkstäder i flera städer runt om i landet har rapporterat om hur strejkbrytare anlänt med taxibilar till arbetsplatsen bara några dagar in på strejken. I de senaste samtalen med IF Metall säger fackförbundet att TM Sweden var öppna med att de organiserar strejkbryteri.

Nu florerar uppgifter om att elbilsjätten även försöker kringgå Transports stridsåtgärder. Enligt SVT uppges Tesla ha ställt om sin transportrutt och lossar och lastar i andra hamnar för att runda blockaden.

LO och IF Metall har gått ut med att de kommer varsla om ytterligare sympatiåtgärder.