Hoppa till huvudinnehåll

”På Systembolaget har arbetsglädjen blivit en arbetsuppgift"

Emil Boss berättar om den nya företagskulturen som Systembolaget införde för sex år sedan, och hur den har slagit mot personalen.

Emil Boss arbetade på Systembolaget i 15 år.
Robert Wettersten

– En dag var alla stolar borta. En chef tyckte det såg piggare och trevligare ut om vi stod upp framför kunden. Och så är det mycket bättre för kroppen att stå upp. Efter att jag sa att vi då kunde ta bort stolen på chefens kontor fick jag ett disciplinärt samtal och en varning om att skärpa min attityd.

Emil Boss berättar anekdoter från sina 15 år som anställd i kassan på Systembolaget. Han berättar med humor och skratt, men det som har skett i det statliga bolagets personalpolitik sedan 2012 är nästan dystopiskt.

Efter att en ny personalchef rekryterats från McDonalds annonserades en ny företagskultur med målet ”Ett kundmöte utan motstycke”. Det kom foldrar och infoträffar. Kulmen var medarbetardagarna på Waterfront Hotel i Stockholm 2013.

– Vi bombarderades med propaganda i två dagar.

Alla butiksanställda fanns via videolänk på gigantiska skärmar i salen där samtliga Stockholmsanställda samlats. Systembolagets styrelse uppträdde i en video som ett rockband med en låt om vikten av samarbete.

– I Karlstad fick de personalen att gå i en demonstration med banderoller och pappskyltar där det stod ”Det goda kundmötet” och ”100 procent ålderskontroll”, och sjunga ”Ack företag du gröna”!

Till slut reste sig en man i publiken och tog till orda: ”Ni har infört väldigt många nya arbetsuppgifter. Kommer det mötas upp av mer personal eller högre lön?” Då brast det för en klubbordförande i Unionen: ”Gud så otacksamt! Här bjuder företaget oss till det här dyra hotellet och bjuder oss på den här goda maten. Och du kommer hit och gnäller!”

– Då förstod vi att det här inte kommer blåsa över. Inget kommer vara sig likt på jobbet.

Ett kundmöte utan motstycke visade sig bland annat innebära att personalens folkbildande uppdrag att ”främja en god dryckeskultur” slopades. Enligt kundundersökningar vill kunden ha ”ett leende och tre snabba alternativ” istället för initierade tips.

För att kontrollera att personalen tillhandahåller det kunden vill ha, skickas ”mystery shoppers” ut för att recensera kundbemötandet.

Dessa spioner ska sedan fylla i ett formulär om personalen ”hälsade med ett leende”, och om leendet utstrålade ”äkta glädje”.

– Arbetsglädjen är inte längre ett kvitto på en bra arbetsmiljö utan har blivit en arbetsuppgift, säger Emil Boss.

En annan av förändringarna berörde arbetstiderna. Nästan all personal är anställd på deltid men kallas in extra vid helger och högtider. Med den nya modellen kan Systembolaget, med några veckors varsel, tvinga personal att gå upp till heltid eller inte jobba alls. Anställningsgraden ska vara ett genomsnitt över året.

–  För småbarnsföräldrar, folk som har andra jobb, studenter, för alla som gör nånting annat än att jobba deltid på Systembolaget skapar det här problem, säger Emil Boss.

Detta medförde också att man nu kunde göra sig av med en misshaglig anställd genom att helt enkelt schemalägga denne vid tider man vet att den inte kan jobba. Just detta hände en ensamstående pappa efter att personalen protesterat mot den nya schemaläggningen.

Butiksanställda på Systembolaget räknas sedan motbokstiden som statliga tjänstemän, och organiseras i Unionen – även butikschefer. Emil Boss och några arbetskamrater på butiken ville ha ett mer kampdugligt fack och startade en SAC-klubb, det vill säga en syndikalistisk fackklubb.

Fackklubben tog kamper som Unionen inte tog, men hade ofta stöd från Unionens medlemmar i butiken. Efter att personalen fått nog av hot och våld i den socialt belastade butiken vid Gullmarsplan i Stockholm, varslade man stridsåtgärden att kontakta lokaltidningen.

Detta fick bolaget att heltidsanställa en ordningsvakt.

– Men då ingrep Transports skyddsombud och sa att butiken är för farlig för en ensam ordningsvakt, så vi måste ha två! Så än idag finns det två heltidsanställda ordningsvakter.

SAC-klubben fick ett slut när Systembolaget satte in två psykologer från en konsultfirma för att utreda arbetsmiljön. Ett papper som glömdes på ett fikabord avslöjade det egentliga uppdraget: ”Bygga underlag för saklig grund för skiljande från tjänst”. Det gällde Emil Boss och hans kamrater i SAC-klubben.

”Om man zoomar ut lite så blir det bisarrt att det räcker med en ofärdig rapport för att fackföreningarna ska börja stympa sig själva.”

Då de anställda förstått vad saken gällde, svarade de inte på några frågor om enskilda arbetskamrater utan fokuserade på de riktiga problemen. Konsultfirmans slutsats blev också att det var arbetsmiljön det var fel på, inte de anställda.

Systembolaget hade betalt konsulterna 70.000 kronor för ingenting, men såg ändå till att bli av med klubben.

–  En fredag kom HR-chefen med ett mycket kort budskap, berättar Emil Boss. ”På måndag stänger vi den här butiken. Ni kommer bli utplacerade en och en på butiker i Stockholmsområdet. Vänligen lämna era önskemål.” Sen stängde de Systembolaget på Gullmarsplan.

De fackligt aktiva blev så småningom erbjudna en uppgörelse med
personalchefen.

– Vi hade kunnat gå till Arbetsdomstolen, men vi var småbarnsföräldrar allihop. Jag får förstås inte uttala mig om det i detalj, men sedan dess jobbar vi inte längre på Systembolaget.

Emil Boss är också poet och författare. För tillfället arbetar han med en bok om skillnaden mellan Systembolagets etiska policy och verkligheten för vinarbetarna i Sydafrika, Chile och Argentina.

Men mest aktuellt just nu är Strike back, en stor demonstration i Stockholm den 25 augusti, mot inskränkningar i strejkrätten. Emil Boss är med i nätverket bakom demonstrationen.

– Det ska vara en endagshändelse där vi vill samla så mycket folk som möjligt till en plats för en demo och lite spektakulära aktioner för att nå ut med frågan ännu mer. Det kommer vara talare från framför allt LO-klubbar, arbetsrättsexperten Kurt Junesjö och lite kulturfolk som Jenny Wrangborg, Athena Farrokhzad. Efter det blir det något som kallas femfingerstaktiken, som brukar användas på kontinenten. Det innebär att man använder flera olika aktioner samtidigt, med olika stil. Man kan välja om man vill gå med i den lugna demon, aktionen där vi ska ta oss över hinder och in på något område, eller den arga demon som ska sätta sig i vägen för trafiken. Än så länge finns det tre sådana aktioner planerade.

– Hur det än blir så blir det kul att vara många. Och det är verkligen en spridd skara från politiska grupper i nätverket; partier, fackföreningar, syndikalister, LO-folk och kommunister.

Emil Boss funderar på vad som rör sig i huvudet på LO-topparna som, tillsammans med Svenskt näringsliv, själva tagit initiativ till försämringar av strejkrätten.

– De är säkert övertygade om att det här är det bästa och att det skulle vara värre med en utredning. Men om man zoomar ut så blir det bisarrt att det räcker med en ofärdig rapport för att fackföreningarna ska börja stympa sig själva. Det borde ju vara generalstrejk!