Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Snälla Greta, gör klimatet en tjänst och släng Monacoprinsen i sjön

Symboliken i Greta Thunbergs planerade seglats tillsammans affärsmannen Pierre Casiraghi till New York är talande. Finanseliten måste kastas över bord.


Den unga klimatikonen Greta Thunberg är inbjuden till klimattoppmötet i New York i september. Det vore inte orimligt att ta flyget. Chansen att faktiskt påverka världsledarna på toppmöte i New York borde väga tyngre än att INTE uppta en flygstol på ett reguljärflyg över Atlanten.

Men Greta Thunberg vet att hon omedelbart skulle bli anklagad för hyckleri av moralister på båda sidor i klimatdebatten. Så istället har hon tackat ja till att åka med segelbåten Malizia II över Atlanten, en resa som beräknas ta två veckor.

Den planerade båtresan väcker nu kritik. Det är nämligen inte vilket båtfolk som helst som Greta Thunberg ska spendera två veckor med.

Båtens ägare Pierre Casiraghi är son till prinsessan Caroline av Monaco, och hans familj tillhör de rikaste i världen. Brodern, prins Andrea Casiraghi, beräknas vara god för 2,2 miljarder dollar. Själv har han en blygsam förmögenhet på runt 50 miljoner dollar.

Malizia II:s huvudsponsor är segelsällskapet Le Yacht Club de Monaco, där Pierre Casiraghi är vice ordförande. Sällskapet grundades av Pierre Casiraghis morfar, prins Rainer III av Monaco, och beskrivs av finanstidningen Bloomberg som ”en av Monacos mest exklusiva privatklubbar” där såväl ryska oligarker som kinesiska industrititaner roar sig.

Bland Maliza II:s sponsorer återfinns också den tyska biljätten BMW och schweiziska bankgruppen EFG med kontor i skatteparadis som Caymanöarna, Bahamas och Monaco.

Som om det inte vore nog är Pierre Casiraghi också majoritetsägare i flygbolaget Monacair, furstehusets eget flygbolag. Monacair specialiserar sig på privatchartrade flygresor och helikopterresor mellan flygplatsen i Nice och Monacos lyxfastigheter.

Bernd Schwabe
Pierre Casiraghi (mitten) med sin fru Beatrice Borromeo (höger) och tysk-monegaskiske finansvalpen Ben-Sylvester Strautmann (vänster).

I ett mail till Svenska Dagbladet försvarar sig Greta Thunberg också med att alla segelbåtens sponsorer kopplats bort för att hon inte ska kunna förknippas med kommersiella intressen. Men att just hennes resa inte är sponsrad av storföretag ändrar inte på den uppenbara symboliken.

Greta Thunberg har bjudits in till den globala finanselitens finrum. I två veckor kommer hon att sitta i samma yacht som en furstlig mångmiljonär som tjänar pengar på att flyga rika kapitalister till deras båtar eller lyxvåningar i Monaco.

Det spelar ingen roll att Pierre Casiraghi säger sig vara engagerad i klimatfrågan och seglar i ”klimatneutrala” segelbåtar. Det är sådana som Pierre Casiraghi som är problemet. Det är deras jakt på allt högre profit som lett till rovdriften på både människor och natur och det är deras luxuösa liv och konsumtion som inte är klimatmässigt hållbart.

Greta Thunberg har varit en nödvändig väckarklocka i klimatdebatten. Hon är dessutom ofta mer klarsynt och systemkritisk än den medie- och politikerelit som fjäskar för henne.

Men Greta Thunberg kan inte rädda klimatet om hon låter finanseliten köra båten. Så snälla Greta, gör det enda ansvariga och förnuftiga i situationen och släng den furstlige finanskapitalisten Pierre Casiraghi överbord.