Hoppa till huvudinnehåll

Taxiförarna åter i arbete – ”Vi ger dem en månad”

De strejkande taxiförarna i Umeå har återgått till jobbet. Taxiförarna är i huvudsak nöjda med utfallet av strejken. Men de utesluter inte fler strejker.

Taxiförarna i Umeå strejkade för bättre villkor och mer betalt.
Andreas Mångberg

Det var i förra veckan som taxiförare i Umeå, anslutna till taxijätten Cabonline gick i strejk mot de villkor bolaget erbjöd förarna. Till exempel tog Cabonline mer än hälften av de 200 kronor förarna fick för en skolskjuts och 33 procent av den höga framkörningsavgiften på 99 kronor.

Bland annat kunde Transports ombudsman Mikael Danielsson konstatera att ”de flesta av chaufförerna i Umeå kommer aldrig över garantilönen hur hårt de än jobbar. Det är ju inte hållbart att vissa åkare ska jobba sig till konkurs trots 400 timmars körning i månaden”.

Förarna är i huvudsak nöjda med utfallet av strejken:

– Vi har fått igenom en snabblösning just nu med löften om förbättringar på sikt med priserna på bland annat färdtjänst och skolskjuts, säger en åkare till Proletären.

– Plus att vi fått igenom en prishöjning på flygtaxin med sju procent från och med nu. Vi har givit bolaget tid på sig att visa att de vill åtgärda de fel vi ser. Vi inser ju att det inte går så fort att förändra. En del upphandlingar måste ändras men bolaget har lovat att göra det när det ska förhandlas i höst.

– För att åtgärda allt hade vi behövt strejka mycket längre… men överlag känner jag mig nöjd. Det viktigaste är att vi gjorde detta tillsammans, att vi tog besluten tillsammans . Det har alltid varit svårt att samla förare och åkare och försöka förbättra villkoren, men nu gjorde vi det.

En annan åkare är mer skeptisk. Han litar inte på bolaget.

– Vi ger dem en månad att visa att de vill förbättra villkoren för oss. Annars måste vi sätta oss ner tillsammans igen och diskutera vad vi ska göra. Det vi fått nu är lite för lite.

Holdingbolaget Cabonline Group är landets största taxiorganisation. I bolaget ingår bland annat Umeå Taxi, Taxi Kurir, Sverigetaxi och Taxi Skåne. Bolagets intäkter 2022 uppgick till 5,49 miljarder och vinsten till 158 miljoner kronor.

Fakta

Vad är en vild strejk?

En vild strejk är en strejk som organiseras utanför facket och som på något sätt bryter mot gällande överenskommelser.

  • Strejkrätten är grundlagsskyddad. Det är alltså inte ett lagbrott att strejka vilt.
  • I Sverige har LO genom kollektivavtalen och medbestämmandelagen (MBL) delvis förhandlat bort strejkrätten genom fredsplikten som råder under gällande kollektivavtal, vilket kan göra en strejk olovlig (men inte olaglig).
  • Eftersom en vild strejk sker utanför facket kan de strejkande inte använda sig av fackets strejkkassa, utan får samla in pengar på annat sätt.
  • Att strejka vilt är inte skäl för uppsägning, utom i extrema fall. Det kan till exempel gälla om Arbetsdomstolen efter en långvarig strejk slår fast att de strejkande är skyldiga att återgå till arbetet.
  • Enligt MBL måste facket uppmana sina medlemmar att återgå till arbetet vid en vild strejk och fackligt förtroendevalda får heller inte delta.
  • Arbetsdomstolen kan utdöma skadestånd vid en vild strejk. Enligt tidigare praxis ligger bötesbeloppet på cirka 3.000 kronor per strejkande arbetare och tillfälle.
  • Det viktigaste skyddet för arbetarna vid en vild strejk är kollektivet – att den har stöd bland arbetarna.