Hoppa till huvudinnehåll

Taxiförare i strejk: ”Försämringarna har gått fort”

Ett 60-tal taxiförare kopplade till Cabonline i Umeå gick ut i strejk i måndags. ”De upphandlingar Cabonline gör med kommunen är så dåliga att det inte blir några pengar till oss”, säger en förare.

Ett 60-tal förare har ställt taxibilarna i protest mot försämringarna. Strejken är inte sanktionerad av facket.
Andreas Mångberg

Ett 60-tal taxiförare i Umeå ställde på måndagen sina bilar i protest mot en kraftigt försämrad ersättning.

– Garantilönerna är för låga och går inte att leva på nu när inflationen skenar. Och de upphandlingar Cabonline gör med kommunen är så dåliga att ersättningen försvinner nästan helt till bolaget, säger en förare till Proletären.

– Vi förstår att företaget måste få en ersättning, men för vår del blir det alldeles för lite. Vi går inte runt. På en skolskjuts för 200 kronor tar Cabonline mer än hälften.

Holdingbolaget Cabonline Group är landets största taxiorganisation. I bolaget ingår bland annat Umeå Taxi, Taxi Kurir, Sverigetaxi och Taxi Skåne. Bolagets intäkter 2022 uppgick till 5,49 miljarder och vinsten till 158 miljoner kronor.

Proletären, som tidigare berättat om taxiförarnas villkor i bolaget, träffar ett gäng förare i deras fikarum. Många vill berätta, men med löfte om anonymitet.

– Det är många saker som har lett fram till strejken. Ersättningen har blivit sämre från bland annat skolskjutsar, färdtjänster och flygkörningar. Det har blivit sämre stegvis men nu mot slutet har försämringarna gått mycket fort.

Idag tar Cabonline igen på förarna det bolaget förlorade under pandemin, då taxibilar över hela landet stod i princip stilla.

– Före pandemin var priserna på till exempel skolkörningar mycket bättre, säger en förare.

Samtidigt har Cabonline höjt framkörningsavgiften till 99 kronor. Bolaget tar en tredjedel, 33 kronor, av det. Höjningen har lett till att kunderna blivit färre.

– Man märker ju det när vi startar taxametern. Kunderna bara stirrar på den. De tror att vi försöker lura dem när det är så dyrt. De förstår inte att det är Cabonline som satt priset.

De strejkande förarna kräver en bättre fördelning av ersättningarna, att alla avgifter ska sänkas och villkoren förbättras. De kommer att strejka tills vidare varje dag mellan fem på morgonen och fem på kvällen. I brist på en egen strejkkassa kör förarna utanför sina kontraktstider för att få ihop pengar.

Andreas Mångberg
Cabonline har i ett sms till kunder påstått att de inte fått in några krav eller synpynkter – vilket förarna påpekar inte stämmer.

De strejkande skickade sina krav till Cabonline för en månad sedan. Bolaget har inte svarat.

Transportarbetarförbundets ombudsman Mikael Danielsson menar att förarnas villkor är oacceptabla, men konstaterar samtidigt att inga medlemmar i Transport deltar i strejken.

– Jag vet ungefär lika lite som någon annan om det här, säger Danielsson till Proletären. Jag hör det media rapporterar och det är lite otydligt. Men som vi ser det är det åkarna som har ställt sina bilar i protest mot Cabonline och vad de gör med sina bilar har inte vi med att göra så länge våra medlemmar får sin garantilön. Och jag har inte hört att några medlemmar i Transport deltar i strejken.

– Men jag anser att det är på tiden att åkarna sätter sig ner med centralerna och diskuterar igenom hur fördelningen av inkomsterna ska vara. De flesta av chaufförerna i Umeå kommer aldrig över garantilönen hur hårt de än jobbar. Det är ju inte hållbart att vissa åkare ska jobba sig till konkurs trots 400 timmars körning i månaden.

Transport inleder avtalsförhandlingar i maj. Ett av kraven är att provisions- och ackordslönerna för taxiförare tas bort och ersätts med månadslön.

– Det är ju rätt märkligt att det är förbjudet att köra gods och djurtransporter på provisionsbaserad lön, men att det är tillåtet att göra det med sjuka, gamla och barn, säger Mikael Danielsson.

Fakta: Avreglerad taximarknad

Taxi var en hårt reglerad marknad fram till 1990. Så slopades regleringarna och Sverige fick en av de mest liberala taximarknaderna. Tidigare gällde statligt styrt maxpris på resorna, tak på hur många taxiåkare det skulle finnas i varje distrikt och att taxin bara fick plocka upp folk i sitt eget distrikt eller till och från distriktet. Efter avregleringen har utbudet av taxibilar exploderat samtidigt som villkoren för förarna försämrats.