Hoppa till huvudinnehåll

Göteborg säljer ut buss- och trafikantservice: ”Helt verklighetsfrånvänt”

Göteborgs kommunstyrelse fattade nyligen beslutet att sälja ut Göteborgs Spårvägars Trafikantservice. Proletären har pratat med Johan Andrén, anställd på Trafikantservice, om utförsäljningen och dess konsekvenser.

Buss och Trafikantservice som riskerar privatisering är två av fyra delar av Göteborgs Spårvägar.

Först och främst, vad gör man på Trafikantservice?

– Vi arbetar med kringservice för kollektivtrafiken, som hållplatsunderhåll och resandeinformation. Själv jobbar jag på Skyltverkstaden, bland annat med att sätta dekor på fordon och göra skyltmaterial till hållplatser.

Vad är din reaktion på Kommunstyrelsens beslut om att sälja ut Trafikantservice?

– Jag blir faktiskt förbluffad. Hur länge ska de borgerliga politikerna fortsätta sälja ut offentlig verksamhet, när det hittills bara lett till fiaskon och man vet att detta är emot den folkliga opinionen? Folk i allmänhet vill ju ha en stabil och fungerande verksamhet, i detta fall då kollektivtrafik. Personligen blir jag såklart också orolig för våra jobb och arbetsvillkor. Men det här verkar högern strunta i.

Varför tror du att de väljer att gå vidare med beslutet?

– Det är såklart för att öppna för privata intressen att tjäna pengar på nya marknader och områden. Detta ligger ju så att säga i den borgerliga politikens natur, ekonomisk vinst framför allt. Men jag är ändå förbluffad över att det här kan få fortsätta, det är helt verklighetsfrånvänt.

Proletären
Johan Andrén var en av talarna på Kommunupprorets möte i januari.

Vad kan göras åt detta?

– Vi ska skapa opinion, genom att sprida information och protester. På detta sätt kan vi stoppa privatiseringsplanerna, det har vi gjort förut och det behöver vi göra igen. Det är ju i slutändan vi göteborgare som bestämmer. Om vi bara går ihop så kan de inte längre ignorera oss.

Vad spelar det egentligen för roll om verksamheten drivs offentligt eller privat?

– Kollektivtrafikens främsta prioritering måste ju vara de personer som reser och arbetar i den. Om den drivs privat så blir istället vinsten det främsta målet. Det finns också i offentlig verksamhet bättre möjligheter att skapa trygga anställningsförhållanden, trygga jobb, bättre arbetsmiljö och såklart bättre kollektivtrafik för allmänheten. Detta är inte givet, men förutsättningarna är bättre när vinsten inte är det främsta målet.

Vad händer nu?

– Nu kommer det inom snar framtid att bli protester mot utförsäljning och privatisering. Protesterna kommer att riktas mot Göteborgs kommunfullmäktige. Vi ses på Gustaf Adolfs torg!