Hoppa till huvudinnehåll
Av

Det jäser bland bussförarna i Göteborg – 300 i protest för bättre arbetsvillkor

Det jäser bland bussförarna i Göteborg. Efter kontrollanternas övergrepp på en busschaufför samlades bussförare till en protest mot sämre arbetsvillkor.


Övergreppet mot busschauffören i Göteborg som Proletären rapporterade om i förra numret har satt igång en intressant händelsekedja. Efter incidenten samlades chaufförerna spontant vid bussparkeringarna på Hisingen för att protestera. Trycket från arbetarna, allmänheten och media blev så stort att Västtrafik var tvingade att agera.

I ett reportage från Västnytt rådde det ingen tvekan om att det fanns en uppdämd vrede hos chaufförernas. Ilskan hos buss-arbetarna gäller inte enbart övergreppet från kontrollanterna utan även de allt sämre villkoren i den uppsplittrade och upphandlade kollektivtrafiken. Västtrafik tillsammans med vaktbolaget G4S bad offentligt busschaufförerna om ursäkt för att lindra ilskan. Med det trodde bolagen att frågan var utagerad. Men ilskan hos arbetarna var så stor att Västtrafik tvingades säga upp avtalet med G4S.
 
Samtidigt som Västtrafik och G4S försökte lindra efterdyningarna så togs ett initiativ på Facebook. En privatperson kallade till en manifestation för att stödja busschaufförerna. På söndagen samlades ca 300 personer på Gustav Adolfs torg i centrala Göteborg. Busschaufförerna var glädjande nog i klar majoritet.

Många av talarna påpekade att många av deras arbetskamrater skulle delta men var tvungna att arbeta. I talarstolen var flera chaufförer uppe och berättade om de ständigt försämrade villkoren som upphandlingssystemet har orsakat.

Flera av kollektivtrafiksarbetarna lyfte förslaget om vild strejk. Mötet mynnade istället ut i ett första steg mot en mer organiserad kamp för chaufförernas arbetsvillkor.

Efter manifestationen samlades arbetarna för att bilda en grupp som ska organiserar alla busschaufförer oavsett vilket bolag hen är anställd på.
 
Proletären fick en pratstund med busschauffören Nabi Maktobi. Han framhöll det positiva med att bussföretaget Transdev och Västtrafik har bett samtliga bussförare om ursäkt för vaktbolaget G4S agerande. Vidare anser han att det är en seger att Västtrafik har sagt upp avtalet med vaktbolaget.

Dock, framhåller Nabi Maktobi att ursäkten från Transdev, G4S och Västtrafik är ett resultat av bussförarnas protester och kollektiva agerande. Utan enheten bland busschaufförerna skulle bolagen aldrig backat.
 
Även Kommunistiska Partiet deltog på manifestationen. Spårvagnsreparatören Jan Strömkvist talade för Kommunistiska Partiets Göteborgsavdelning. Han läste upp flygbladet som partiet delade under veckan.

Till skillnad från andra vänstergrupper fokuserade kommunisterna på att huvudsidan i konflikten är arbetarnas allt svagare position i samhället. Hos andra grupper har frågan om rasism varit överhängande, vilket inte kommunisterna förnekar.

Dock blir arbetet allt ofriare överallt på arbetsmarknaden. En liknande situation förekommer till exempel på Volvo Tuve där allt tuffare ordningsregler ska disciplinera produktionen.
Proletären, Göteborg