Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Vem exporterar vapen till vem i Varbergs hamn?

Fartyget Whiskey Trio, som under en vecka legat i Varbergs hamn med nyttjandeförbud, fraktar med största sannolikhet vapen och ammunition till Mellanöstern. Men att ta reda på vilket företag och vilken den exakta destinationen är visar sig vara snudd på omöjligt.


LÄS ÄVEN: Kommunisterna i Varberg: ”Absurt att kommunen inte har insyn i vad som skeppas"

I media har många olika uppgifter om typen av last och vad destinationen är förekommit. Hallandsposten hänvisar till ”trovärdiga uppgifter” om vapen av typen MK36, som enligt uppgifterna har ”Jemen och Oman på Arabiska halvön” som slutdestination. Medieuppgifter om att vapnen kommer från BAE Systems Bofors AB dementeras av företaget, enligt TT. Och Saab meddelar att de inte kommenterar uppgifter om transporter överhuvudtaget.

Men det borde väl inte vara så svårt att få uppgifter om vart svenska vapen är på väg. Eller?

Göran Larsson, inspektör på Transport-arbetareförbundet som var först ombord på Whiskey Trio klockan sju på fredagsmorgonen när fartyget lade till i Varbergs hamn.

– De i besättningen vi pratat med säger att de lastat åtta containrar med raketer i en militärhamn i England.

I Varberg har de lastat tre containrar. Göran Larsson har tagit del av rykten i media om att det skulle röra sig om automatkarbiner och att de är ”från Bofors”, men kan inte bekräfta detta. Att det skulle röra sig om till exempel fyrverkerier eller explosiva industrivaror avfärdar han däremot.

– Det är militära grejer, ja absolut. Explosiv vara klass 1. Enligt besättningen ska de lasta på mer i Tyskland. Sedan ska de till Montenegro där lasten ska lastas om till ett annat fartyg, som ska till ett ”arabland”.

Göran Larsson är förvånad över bristen på bevakning av fartyget och lastningen av godset.

– När jag jobbade som securitasvakt i Uddevalla, där vapen lastades på båtar, var vi där med hundar och mycket bevakning. Nu är det knappt någon alls. Det är konstigt med tanke på att hamnen ligger mitt i Varberg.

Av Transportstyrelsen får vi bekräftat att fartyget är certifierat för den typen av gods som omnämnts i media. Men vem som är exportör eller vad destinationen är kan de inte svara på, utan hänvisar till mäklaren, det vill säga redarföretagen.

Det turkiska företaget Trio Shipping svarar via mail till Proletären att de inte vet något om exportören, kunden eller slutdestinationen, utan endast fraktar lasten från en hamn till en annan.

”Men all den informationen borde inte vara någon hemlighet i Sverige. Ni vet ju till och med hur många renar ni har i landet.”, meddelar ägaren Burcin Tunc som uppmanar oss att ta kontakt med Varbergs hamn.

Sagt och gjort, vi ringer upp Hallands hamnar, ett kommunägt bolag som äger Varbergs hamn.

• Vet ni vilket företag som exporterar godset och vilket land som är slutdestinationen?
– Ja, det vet vi.

• Kan ni säga något om det?
– Nej, det är en affärsrelation vi inte går ut med, säger en kortfattad Carl Henrik Hägg.

Inte heller Magnusson Shipping, som är Trio Shippings ombud, kan säga något.

– Vi skrattar åt alla rykten, säger företagets representant när vi ringer upp.

Okej, men någon svensk myndighet bör väl rimligtvis ha uppgifter om vem som exporterar vapen till vem? Vi ringer Inspektionen för strategiska produkter, ISP. Vapen kallas tydligen så. Strategiska produkter.

Ställföreträdande generaldirektör Jan-Erik Lövgren berättar för oss att de inte har någon information om den praktiska delen av exporten.

– Vi ger bara företag utförseltillstånd. Det är en fråga mellan speditören och tullverket när varorna ska ut.

Han berättar också att ett köparland kan ha sekretessbegränsningar som gör att de svenska motparterna inte får säga något om varorna. Ännu en återvändsgränd alltså.

Däremot har ISP en hel del statistik på sin hemsida. De senaste siffrorna berättar för oss att Sverige 2014 exporterade vapen till Mellanöstern för 381 miljoner kronor. Varav 378 miljoner eller 99,2 procent gick till antingen Saudiarabien eller Förenade Arabemiraten.

Båda dessa länder, med Saudiarabien i spetsen, angrep i mars förra året Jemen. Ett bombkrig och en invasion där Saudiarabien enligt Amnesty bryter mot internationella lagar.

Enligt den svenska vapenexportens regelverk får vapen inte exporteras till länder som befinner sig i väpnad konflikt. Vi frågar Jan-Erik Lövgren om hur ISP ser på det.

– Det är en situation vi följer noga men vi lyssnar på vilken inställning man har på Utrikesdepartementet.

• Så det är UD som avgör i slutändan?
– Ja, principen är ju om det här skulle strida mot folkrätten eller inte. Och hittills så har man väl sagt att det inte gör det.

Efter vår ihärdiga jakt på någon som kan ge oss information om var vapnen egentligen är på väg kan vi konstatera att det inte är lätt att få några uppgifter bekräftade. Även tidningen Arbetet har försökt ta reda på mottagarland. De hänvisar till anteckningar från Kustbevakningen om att lasten innehåller vapen, ammunition och raketer.

Arbetet skriver också att Tullverket sekretessbelagt lasten och att det tyska företaget som chartrat fartyget, Bow Shipping, vägrar uppge slutdestination.

Men låt oss kalla det för en ”kvalificerad gissning” att exporten går till antingen Saudiarabien eller Förenade Arabemiraten. Som just nu bombar byar i grannlandet Jemen.
Fakta

Vem exporterar vapen till vem i Varbergs hamn?

Svensk vapenexport
  • 2014 exporterade Sverige vapen för 8 miljarder kronor till 54 mottagarländer.
  • De 5 största mottagarna (i miljoner kr) var USA (1318 ), Norge (1269), Thailand (532), Storbritannien (527) och Indien (468).
  • Saab AB-koncernen är den största exportören i Sverge och står för ca hälften av exporten.
  • Andra stora företag är BAE System Hägglunds, BAE System Bofors, Nammo och Kockums.
  • Regeringens riktlinjer för vapenexport säger att export inte bör beviljas om mottagarlandet befinner sig i väpnad konflikt.