Hoppa till huvudinnehåll
Av

Bemanningsföretag lurade anställd

Bemanningsföretaget Uniflex lurade den 28-årige arbetaren som förlorade jobbet på Volvo Powertrain i Skövde att avsluta sin visstidsanställning två veckor innan kontraktet löpte ut.


Den 28-årige arbetaren som jobbade på Volvo Powertrain i Skövde via ett bemanningsföretag kallade arbetsplatsen för ett ”dårhus” på sin Facebook-sida. För det förlorade han och två arbetskamrater jobbet eftersom Volvoledningen ansåg att de uppträtt illojalt mot företaget, vilket vi skrev om i förra veckans Proletären.

I veckan kom nya uppgifter om hur den 28-årige arbetaren behandlats av bemanningsföretaget Uniflex, sedan han skickats hem från Volvo.

Uniflex hävdar att 28-åringen erbjudits andra arbeten sedan han förlorat jobbet på Volvo, men tackat nej. 28-åringen själv ger en annan bild av händelseförloppet.

– På Uniflex sa de bara att det inte finns några fler uppdrag i Skövde. Sen sa de att jag skulle skriva på ett papper om att avsluta anställningen, berättar han för Dagens Arbete.

Här ska erkännas att ord står mot ord, men oavsett vilken version som stämmer är det ett faktum att Uniflex lyckats undvika att betala arbetaren den lön han har haft rätt till.

Pappret som 28-åringen uppmanades att skriva på för att avsluta anställningen var i själva verket ett nytt anställningsavtal där datum för sista anställningsdag var tidigarelagt med två veckor. På så sätt kunde Uniflex tjäna in två veckors lönekostnader. 28-åringen själv hävdar att han inte visste att han kunde vägra att skriva under avtalet.

Kollektivavtalet för arbetare i bemanningsföretag säger att visstidsanställningar kan avbrytas i förtid ”med en ömsesidig uppsägningstid om 14 dagar”. Nu råkade det vara just 14 dagar som återstod på 28-åringens visstidskontrakt, så för företaget fanns det ingen ekonomisk vinst med att säga upp honom. Då var det nya anställningskontraktet en bättre lösning.

I juridisk mening har 28-åringen svårt att hävda sig mot Uniflex. Han har satt sin namnteckning på ett nytt anställningsavtal, att han sedan säger sig ha trott att han inte hade något annat val än att skriva på är givetvis svårt att hävda om frågan skulle drivas rättsligt. Vilket inte gör frågan mindre upprörande.

Det är ett känt faktum att organisations-graden bland bemanningsanställda är låg, liksom att andelen unga arbetare dominerar branschen. Hos denna grupp arbetare är medvetandet oftast lågt om lagar och regler på arbetsmarknaden, ett faktum som företag av Uniflex typ inte är sena att utnyttja.

De återkommande påståendena från bemanningsföretagens företrädare att bemanningsanställda har bättre anställningstrygghet än anställda inom andra branscher är inte trovärdiga.