Hoppa till huvudinnehåll
Av
august.eliasson@proletaren.se

Skapar identitet under ockupation

Frihetsteatern, med verksamhet i flyktinglägret i Jenin, har blivit nominerad till Kommunistiska Partiets kulturstipendium. Proletären har pratat med Johanna Wallin, kommunikationsansvarig för teatern.

– Vi är jätteglada och hedrade och hoppas förstås att vi blir utvalda, säger Johanna Wallin som tycker att stipendiets motivering, kulturutövare som verkar, i progressiv, humanistisk och socialistisk anda, stämmer väl in på Frihetsteaterns verksamhet.

– Vi är en teater men också ett kulturcenter med många olika verksamheter. Bland annat har vi en treårig skådespelarutbildning, amatörteatergrupper och sätter upp egna produktioner. Sen har vi en multimediadel med ungdomsgrupper som bland annat håller på med fotografi, gör kortfilmer och ger ut en ungdomstidning.

Frihetsteaterns verksamhet är baserad i flyktinglägret i Jenin, men försöker ändå verka runt om i de olika samhällena på hela Västbanken.

– Vi försöker att förflytta oss till olika delar av Västbanken. Framförallt vill vi verka i område C, där förhållandena är svårast.

Område C, som utgör runt 60 procent av Västbankens yta, kallas det område som helt kontrolleras av den israeliska militären.

• Ofta brukar verksamheten i flyktingläger vara inriktad på det humanitära, men ni betonar det politiska. Varför det?
– För att allt här är politik. Det är det väl egentligen överallt, men det blir extra påtagligt under ockupation och enormt förtryck. Det har pågått i generationer och blir en identitet hos palestinier.

Johanna Wallin beskriver Frihetsteaterns tanke om att ge palestinska ungdomar medel för att reflektera över och uttrycka sig om sin situation.

– Kultur har en enorm påverkan här, och kan verkligen påverka människors liv. Kulturen kan skapa en egen identitet och ett medvetande över situationen. Men också att det finns andra sätt att organisera samhället. Att det går att förändra samhället.

Johanna Wallin bor själv på Västbanken och majoriteten av de som arbetar på teatern är palestinier. Men själva teatern startades som en svensk stiftelse 2006 och har vänföreningar i Sverige.
Många svenskar åker också ner och jobbar för Frihetsteatern som volontärer.

När Proletären pratar med Johanna Wallin har nyhetsrapporteringen från Palestina och Västbanken präglats av ockupationsmaktens våld och palestinsk desperation. Men Johanna Wallin påpekar att det är en situation som de är vana vid. Det har blivit en normalitet.

– Men visst påverkar det oss, på så sätt att alla påverkas. Många är oroliga för hur det ska utvecklas. Och rent praktiskt måste vi ibland ställa in aktiviteter på grund av dödsfall, vilket vi fick göra senast nu i veckan. Så det påverkas oss känslomässigt men också praktiskt.

Johanna Wallin avslutar med att berätta om spännande projekt som väntar för Frihetsteatern framöver.

– Vi har samarbete med en grupp i Indien, en revolutionär gatuteatergrupp. Tio av våra ungdomar ska åka dit i tre månader och arbeta med dem. Det är jättehäftigt! Speciellt att vi kan jobba med andra i ”syd” direkt, utan att det sker genom biståndsorganisationer.