Amerikansk LNG tar över när rysk gas stoppas
Flytande naturgas har blivit Europas stöttepelare i utfasningen av rysk gas. Vilka tjänar på den utvecklingen?
Till följd av kriget i Ukraina har EU:s import av rysk gas minskat kraftigt. Gaspriset och elpriset har skjutit i höjden och många företag och hushåll lider. Men det finns vinnare i Europas gaskris.
Energibristen i Europa är påtaglig. I Hannover i Tyskland får barnen duscha i kallt vatten efter gympalektionerna, tyska staten har tvingats ta över energibolaget Uniper och har pausat sina planer på att stänga ner sina sista kärnkraftverk. Frankrike planerar att starta sina kolkraftverk igen när hälften av landets kärnkraftsreaktorer tvingats stänga på grund av bristande underhåll och vattenbrist efter sommarens torka.
EU:s försök att fasa ut rysk gas har lett till att energipriser i allmänhet och gaspriset i synnerhet, ökat kraftigt. Naturgas står för ungefär en fjärdedel av Europas energiförbrukning och före kriget i Ukraina stod Ryssland för 40 procent av Europas gas.
Enligt brittiska BBC har den ryska exporten minskat med 88 procent i år, efter att gasledningen Nordstream först varit tillfälligt avstängd och nu mer permanent blivit satt ur funktion.
Frånvaron av gas från öst har öppnat ett hål i marknaden som delvis täppts igen med ett relativt nytt fenomen på energimarknaden – flytande naturgas (Liquified Natural Gas, LNG) – som ersatt rysk gas som Europas främsta naturgaskälla.
– Det är dags för USA:s LNG att skina, säger Anatol Feygin, från den världsledande LNG-producenten Cheniere Energy, i Wall Street Journal om den senaste tidens utveckling.
Och han har en poäng. Bara mellan mars och juli i år landade sex amerikanska bolag kontrakt på över 39,5 miljoner ton LNG per år – 74 procent mer än under hela förra året. Aktierna i Anatol Feygins Cheniere Energy har ökat med över 60 procent i värde under 2022.
Så vad är LNG? Naturgas transporteras traditionellt via pipelines. Det begränsar möjligheten till handel med varan. Ledningarna tar lång tid att bygga och är svåra att dra långa sträckor över tuff terräng eller djupa hav. Dessutom är en gasledning ett åtagande där två handelspartners binder upp sig under lång tid.
LNG är naturgas som kyls tills gasen antar vätskeform. Volymen på vätskan är ungefär 600 gånger mindre än i gasform. Den transporteras sedan i speciella fartyg och kan konverteras till gas igen i terminaler på mottagarplatsen.
Teknologin har öppnat upp för handel med gas på världsmarknaden på ett helt nytt sätt – eftersom den är flexibel och fraktfartygen kan ställa om kursen mot den hamn som betalar bäst. Från att ha utgjort en bråkdel av marknaden i början av 2000-talet spås LNG gå om pipeline-transporterad gas i mitten av nästa decennium.
Utvecklingen av LNG sker i många gasrika länder. Australien och Qatar har dominerat världsmarknaden, och Ryssland har utvecklat sin LNG-teknik. Algeriet och Nigeria är stora producenter. Men efterfrågan på amerikansk LNG ökar snabbt och USA väntas snart gå om Australien och Qatar som världens största producent.
– Europa kommer att arbeta för att säkerställa en ökad efterfrågan på amerikansk LNG till minst år 2030, twittrade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i samband med ett säkrat gaskontrakt med USA i våras.
Och den europeiska marknaden är viktig. Trots att bara tio procent av jordens befolkning bor i Europa stod EU 2020 för 55 procent av världens gashandel med pipelines och för 20 procent av handeln med LNG.
Tyskland – som tidigare slukat rysk gas via Nordstream – planerar att öppna sina första LNG-terminaler i slutet på nästa år. Nya terminaler är också på gång i bland annat Italien, Rumänien, Polen och Grekland.
Förutom tidigare nämnda Cheniere Energy är det de stora petroleumjättarna som dominerar marknaden för LNG och är de stora vinnarna när Europa fasar ut rysk gas.
I Australien kontrolleras 95 procent av LNG:n av utländska aktörer – framför allt amerikanska Chevron, Exxon och ConocoPhilips samt brittiska Shell. Franska Total har nyligen investerat stort i Qatar och italienska Eni i Algeriet, medan Shell, Total och Eni tillsammans äger 51 procent av Nigeria LNG Ltd. Dessutom slipper företagsjättarna politisk inblandning från de oljeproducerande ländernas samarbetsorganisation Opec.
Naturgas är ett fossilt bränsle, men ses som mer miljövänligt än kol och diesel och väntas därför ersätta smutsigare energikällor som en del av klimatomställningen. I sin pipeline-form begränsades gas till handel med grannländer – men med LNG ökar konkurrensen och naturgas har fått en ny och mer betydande roll i världsekonomin.