Fler sympativarsel i Teslastrejken
Flera nya sympativarsel har trätt i kraft till stöd för att IF Metall ska kunna teckna kollektivavtal med Tesla. Samtidigt öppnar Svenskt Näringsliv för att begränsa rätten till sympatiåtgärder.
Det har lagts nya varsel om sympatiåtgärder för att få till ett kollektivavtal på Tesla. Från den 24 november blockerar IF Metall företaget Hydro Extrusions produktion av en komponent som Tesla använder i sin biltillverkning.
IF Metall har fått brett stöd från LO i sin kamp för att teckna kollektivavtal för mekanikerna på de officiella Tesla-verkstäderna i Sverige, TM Sweden. Transport och Hamnarbetarförbundet var tidigt ute och stoppade all lossning och lastning av Tesla-bilar i hamnarna där bilarna brukade anlända.
Tesla har dock rundat blockaden genom att skicka bilarna på lastbilstrailer i andra typer av fartyg och till andra hamnar, och enligt fackliga representanter anländer det fortfarande lika många Tesla-bilar till företagets leveranscenter som före blockaden.
Därför har hamnfacken nu utökat blockaden till att gälla alla hamnar i Sverige. Nästa steg kan vara sympatiåtgärder från norska och danska transportfack för att förhindra att Tesla tar in bilar därifrån.
Från och med den 17 november har flera andra varsel trätt i kraft. Fastighets har blockerat allt arbete relaterat till Tesla – vilket innebär att anläggningarna i Huddinge, Segeltorp, Umeå och Upplands Väsby inte längre städas.
Även Elektrikernas varsel har trätt i kraft. De slutar helt och hållet att reparera och utföra service på Teslas verkstäder och de 213 laddstationer som de har i Sverige.
Från och med den 20 och 21 november blockeras all post och paket utlämning från Citymail och Postnord till Tesla i Sverige. Det kan innebära att reservdelar och komponenter till vissa verkstäder inte kommer levereras.
Även Målarnas varsel har verkställts och de har slutat att lackera Tesla-bilar på över 100 verkstäder.
IF Metall själva har också utvidgat konflikten genom en blockad mot tillverkningen av en viss komponent på ett industriföretag i småländska Vetlanda. Företaget heter Hydro Extrusions och tillverkar aluminiumprofiler åt Teslas fabrik i Berlin.
Senaste varslet i vågen av sympatiåtgärder lade Byggnads, som den 28 november slutar med servicearbeten, reparation, ny- och ombyggnation i alla Teslas verkstäder.
Trots alla varsel verkar effekten mot Tesla vara begränsad. I vissa av de tio verkstäderna som IF Metall tagit ut i full strejk pågår arbetet som vanligt och det finns fortfarande inget som tyder på att försäljningen av nya Teslabilar har minskat.
Konflikten med Tesla har nu väckt ont blod hos de svenska företagarorganisationerna och deras husorgan Dagens Industri. I en ledare (19/11) skriver Timbrofostrade Ellen Gustafsson under rubriken ”Staten måste tygla facket” att regeringen bör agera mot Sveriges ”makalöst generösa konfliktregler” och begränsa rätten till sympatiåtgärder.
Tjänsteföretagens organisation Almega är inne på samma spår i en debattartikel i Dagens Nyheter den 17 november, och i en intervju med Svenskt Näringslivs vd, Jan-Olof Jacke, samma dag, ger han sitt stöd åt Teslas rätt att slippa kollektivavtal. Han hoppas att konflikten snart är över – för att sedan kunna sätta sig ner och ”se över konfliktreglerna”.