Hoppa till huvudinnehåll

Hyresgäster blir av med sina p-platser

Politikerna i Göteborg vill minska bilismen och förbättra för cyklister i Majorna. Men Mats Littorin och några av hans grannar känner sig överkörda och undrar hur vardagen ska gå ihop.

Mats Littorin har ryggproblem artros i händerna, ena knät och ena fotleden. Han kan inte cykla och det tar lång tid för honom att gå.
Proletären

I ett projekt kallat Pilotområde Cykel vill politikerna i Göteborgs stad öka medborgarnas cyklande och minska bilismen. Men flera berörda grannar känner sig överkörda och undrar hur deras vardag ska gå ihop.

Längs med Såggatan i stadsdelen Majorna ska 170 parkeringsplatser försvinna till förmån för nya cykelbanor. Bara 60 platser blir kvar.

Samtidigt, menar boende i området, är det redan nu svårt att hitta en parkeringsplats om man till exempel kommer hem sent från jobbet. Pensionärer, långvägspendlare, handikappade och barnfamiljer har blivit hänvisade till att börja cykla eller åka kollektivt.

– Jag kan inte cykla, senast jag försökte hamnade jag i en syrénbuske, säger Mats Littorin som är 68 år, pensionerad elektriker och bor på Såggatan.

Efter ett fysiskt krävande arbetsliv har Mats Littorin ryggsmärtor och artros i båda händerna, höger fotled och höger knä.

– Jag har bott här i 40 år, det hade varit tråkigt att bli bortjagad nu.

Tjänstemännen som driver projektet har sagt att de boende som behöver bil kan parkera på Ekedalsgatan – från Mats Littorin lägenhet är det en promenad på nästan en kilometer. Det är nästan lika långt som till spårvagnshållplatsen.

– På en dålig dag tar det lång tid för mig att förflytta mig. Då tar jag 30 steg, sedan behöver jag vila och räknar till 50, och sedan kan jag ta 30 steg till.

Enligt politikerna och tjänstemännen råder det ingen brist på parkeringsplatser runt Såggatan. De har undersökt beläggningen vid tre tillfällen och menar att det finns många tomma platser i området.

Men Mats Littorin, vars fönster vetter mot gatan, förstår inte hur de kan ha kommit fram till det. Han menar att det i själva verket brukar bli fullt. 

Han och andra kritiska grannar, både cyklister och bilister, har startat Såggatans intressegrupp för att föra dialog med politikerna, men Mats Littorin tycker inte att politikerna eller tjänstemännen lyssnar på de boende.

– Vi borde kunna komma fram till en gemensam lösning. Gatan är bred och alla får plats. Men politikerna har bestämt sig för att bilarna ska bort, även om det inte är realistiskt för många i dagsläget.

Proletären
En lokal bostadsrättsförening hyr ut privata p-platser när boendeparkeringarna försvinner.

På Gröna vallen, en kilometer från Såggatan, tas en hel parkeringsplats med boendeparkeringar för de som bor i allmännyttan bort. Istället ska det byggas bostadsrätter med privata garageplatser under. På Såggatan har lokala bostadsrättsföreningar satt ut lappar om att de har privata parkeringsplatser över – och de som blir av med sina parkeringar på Såggatan kan få hyra.

– Vi i allmännyttan har inte samma parkeringsmöjligheter och en privat garageplats kostar nästan dubbelt så mycket som boendeparkering, då ska man ha hunnit bli bra desperat, säger Mats Littorin.

Är det inte bra med fler cykelbanor?

– Det är i grund och botten rätt. Men det är inte alla som kan. Innan jag blev kass i kroppen cyklade jag mycket. Men vi som behöver bil finns också, och vi har inte blivit erbjudna något alternativ, säger Mats Littorin. 

Mattias Junemo är enhetschef för trafikplanering på stadsmiljöförvaltningen i Göteborg. Han menar att staden arbetar i enlighet med sitt klimat och miljöprogram. Det innebär bland annat att gång- och cykeltrafik ska prioriteras framför biltrafik. 

– Vi förstår att det blir svårt för en del individer, åtminstone på kort sikt, men det är en del i omställningen. Det är den riktningen som staden valt att gå i, säger Mattias Junemo. 

För de som kan betala för bostadsrätt och privat parkering är det lättare att leva bilburet. Ska det bli ännu mer av en plånboksfråga att ha bil i Majorna och Göteborg? 

– Stadens policy innebär att vi försöker minska mängden kantstensparkering till förmån för parkeringar i anläggningar. Då kan vi frigöra ytor för hållbart resande och bättre vistelsekvaliteter i gaturummet.