Nej till trängselskatt i Göteborg

I rekordfart har politikerna i Göteborg klubbat igenom biltullar och trängselskatt. Utan någon möjlighet för folket, väljarna, att påverka beslutet.
Publicerad 10 februari 2010 kl 09.38

Ett politiskt svek av stora mått. Minns att 2006 gick de styrande Socialdemokraterna, liksom Moderaterna, till val med löftet att inte på några villkor införa biltullar i Göteborg.

Fort har det gått. Sedan staten hotat att dra tillbaka utlovade pengar för ny infrastruktur kom tjänstemännen i Göteborg i somras med förslaget att delbetala tunnlar och vägar via trängselskatt. På sex månader har lokalpolitikerna, med kommunalråden Annelie Hulthén (S) och Jan Hallberg (M) som pådrivare, bytt fot. I förra veckan fattades det historiska principbeslutet att begära att staten ska införa trängselavgifter i Göteborg. Beslut om beskattning måste enligt grundlagen fattas av statsmakten.

Stora summor
Beslutet i kommunfullmäktige 28 januari innebär att en ring med 40 betalstationer skapas runt centrala Göteborg. Det ska kosta 10 kronor att under dagtid passera en tullstation, dock max 60 kronor per dygn. Det handlar alltså om stora summor, 400-600 kronor i månaden, för den som dagligen måste pendla fram och åter genom staden.

Biltullar med avgift/skatt för de bilägare som passerar är en styggelse i allmänhet, därför att de slår klassmässigt orättvist. Det är vanligt folk som motas bort från gatorna. Medan de välbeställda utan prut kan fortsätta att köra hur mycket och när de vill.

Väl medveten om att klimatproblematiken kräver minskade utsläpp, är Kommunistiska Partiet motståndare till denna form av trängselskatt. Vi menar att bilkörningen är politiskt beslutad genom decennier av ensidig satsning på byggade av nya bostads-områden och affärscentra som kräver utökat biltrafik.

I Göteborg sker mindre än en fjärdedel av lokalresandet med kollektivtrafiken mot över 60 procent i Stockholm. I Göteborg har bilåkandet sedan 1960-talet ökat med 350 procent, samtidigt som kollektivtrafiken ligger kvar på samma nivå som i början av 1960-talet. Tacka Volvo och stadens av bilföretagets aktieägare köpta politiker för denna utveckling.

Allt är inte helt svart och vitt. Så har trängselskatten i Stockholm slagit hyggligt väl, därför att kollektivtrafiken med tunnelbanan som navet är så utbyggd att där finns goda alternativ till rimlig kostnad. Exempelvis satsade staden på fler snabbussar som genom trafikminskningen också kom fram fortare i högtrafik. Men så var främst miljöskäl motivet i Stockholm för att minska biltrafiken.

Nya vägar
Så är det inte alls i Göteborg. Här ska trängselskatten införas för att betala nya vägar och tunnlar. Vilket betyder att det inte är någon trängselskatt alls. Då resultatet enligt all erfarenhet lär bli ännu fler bilar. Därför att i Göteborg finns ingen motsvarighet till den hyggligt fungerande kollektivtrafiken i Stockholm. Inte heller finns i Göteborg några planer på snabb utbyggnad av kollektivtrafiken till dess trängelskatten ska vara införd 2013.

Inte heller lär trängselskatten som utlovat avskaffas efter 25 år när infrastruktursatsningen är betald. En grundlagsändring är på gång som redan nästa mandatperiod kan ge lokalpolitikerna den fulla makten över biltullarna.

Nu meddelar Svenska Dagbladet 29/1 att trängselskatten i Stockholm måste höjas dramatiskt till 150 kronor per dag för att klimatmålen ska nås. Inte lär Göteborgs lokalpolitiker komma avstå från sådana höjningar.

LARS ROTHELIUS
Proletären nr 6, 2009

Dela artikeln

Proletären behöver ditt stöd!

Vi har inga rika annonsörer. Vi får inget mediestöd. Däremot har vi våra läsare som inser vikten av en tidning som tydligt tar ställning. För välfärd, fred och socialism, mot högerpolitik och imperialism. Vi skildrar verkligheten och vi vill ge röst åt dem som sällan får höras i andra medier.

Så här kan du stödja oss: