Det nya avtalet för de kabinanställda på SAS Sverige gäller till den 30
april 2010 och ger en löneökning på 10,3 procent över de tre åren. Men
strejken i förra veckan handlade i första hand om arbetsmiljö och
arbetstider.
Kabinpersonalen på SAS har i flera år gått med på försämrade
arbetsvillkor för att rädda det konkurshotade SAS, men den senaste
tiden har de inte ens haft möjlighet till riktiga matpauser under
arbetspassen. Flygvärdinnor berättar att de kunde tvingas arbeta åtta
timmar i streck utan någon möjlighet att äta.
SAS gav upp
Arbetsköparen vägrade in i det längsta att diskutera arbetsmiljön för
de anställda och strejken var ett faktum. Efter fyra dagars strejk gav
SAS upp och det nya avtalet ger de kabinanställda rätt till en
halvtimmes matrast efter sex timmars arbete. Veckoarbetstiden begränsas
till 42 timmar och de anställda ska få större möjlighet att planera sin
fritid.
Under krisen för SAS i början av 2000-talet, en följd av överetablering
och prispress inom flygbranschen, avskedade företaget 5.000 anställda,
vilket har inneburit en mer pressad arbetssituation för de som fick
behålla jobbet. Längre arbetspass och kortare vila.
Större ansvar
De ökade säkerhetsrutinerna efter terrorattackerna i USA har också
inneburit ett större ansvar och fler arbetsmoment för kabinpersonalen.
De har bland annat ett personligt ansvar för att flygplanet är redo att
lyfta och kan bli skadeståndsskyldiga om något går snett.
Kabinpersonalen har varken övertidsersättning eller OB-tillägg och
anställningsvillkoren gör det svårt att planera sin fritid. 40 till 50
dagar per år är så kallade stand by-dagar då den anställda måste kunna
infinna sig på Arlanda inom en timme. Fyra dagar per månad är så
kallade blankdagar som saknar schema.
SAS slimmar sin verksamhet genom att blanda charter och långa
reguljärflygningar med inrikesflyg och kortare europaturer. Allt för
att planen ska stå på marken så kort tid som möjligt.
En flygvärdinna som har arbetat på en charter tur och retur kan därför
direkt tvingas fortsätta med en inrikesflygning. I ett bolag med bara
charter sätter arbetstidslagen stopp för fortsatt arbete efter en
flygning.
Många sjukskrivna
I dag är 12 procent av kabinpersonalen på SAS sjukskrivna och allt
färre orkar arbeta heltid. Flygvärdinneyrket riskerar att bli ett
genomgångsyrke med hög personalomsättning där unga människor anställs
och sedan slutar när de inte orkar mer. Och eftersom SAS är
branschledande är risken stor att andra flygbolag sneglar på och tar
efter företagets personalpolitik.
2004 stod SAS inför ett konkurshot och facket gick med på att försämra
villkoren för kabinpersonalen för att rädda företaget. 2006 vände
trenden och SAS vinster ökar. Ändå gick Tjänstemannaförbundet, HTF, med
på ytterligare försämringar för sina medlemmar när ett nytt avtal
skrevs i höstas, detta trots att medlemmarna redan då var beredda att
strejka för bättre arbetsvillkor.
Den 28 februari i år gick det fyra månader långa avtalet ut, och HTF
försökte utan resultat förhandla med arbetsköparen. På onsdagen i förra
veckan sa HTF nej till medlarens slutbud och på fredagen togs samtlig
svensk kabinpersonal på SAS Sverige ut i strejk.
Framgång för facket
Efter fyra dagars konflikt, där arbetsköparen till en början hårdnackat
avvisade kraven på förbättrad arbetsmiljö samtidigt som de lade
ansvaret på företagets framtid på de strejkande, kunde ett nytt avtal
skrivas. En framgång för facket, även om arbets-miljön för
kabinpersonalen på SAS fortfarande lämnar mycket i övrigt att önska.
JENNY TEDJEZA
Proletären 22, 2007