Hoppa till huvudinnehåll

Tre av fyra unga vägrar gigtjänster

Enligt en ny undersökning använder endast en av fyra unga svenskar gigtjänster. Hälften av dem som ratar tjänsterna gör det på grund av de dåliga arbetsvillkoren för de som jobbar inom branschen.

Det råder en ökad medvetenhet om villkoren i gigbranschen, menar Jacob Lundberg från Gigwatch.
Kai Pilger/Montage: Proletären

Enligt en ny undersökning från P3 Nyheter och Novus använder endast en av fyra unga svenskar gigtjänster som matleveranser eller taxitjänster. Hälften av dem som avstår från tjänsterna uppger att det beror på att de tycker att arbetsvillkoren för de som jobbar i gigbranschen är för dåliga.

– Jag tror att det beror mycket på en ökad medvetenhet om de dåliga villkor som råder inom gigekonomin, säger Jacob Lundberg från organisationen Gigwatch, som bevakar gigekonomin i Sverige.

– När vi startade Gigwatch för tre år sen var det en aspekt som väldigt sällan lyftes upp i svensk media, där man istället fokuserade på den ”frihet” och ”flexibilitet” som gigjobben skulle föra med sig. Idag vet nog de flesta att den bilden inte stämmer överens med verkligheten, och även de som inte väljer bort gigtjänster på grund av villkoren har nog sett igenom de myter som tidigare omgivit gigekonomin.

Jacob Lundberg ser positivt på den ökade medvetenheten, men är noga med att påpeka att problemen ligger djupare än att de kan lösas genom konsumentmakt.

– Tvärtom är det nödvändigt att vi som befinner oss utanför gigekonomin slutar se oss själva som i första hand konsumenter med ett ansvar att handla etiskt, och istället börjar inse att även våra egna jobb kan komma att gigifieras i framtiden. Bojkott är bra, men att pressa fackförbund och politiker att agera mot gigekonomin är det enda som kan lösa problemen på sikt och förhindra gigekonomin från att sprida sig in i fler branscher.