Hoppa till huvudinnehåll

Arriva backar – ingen hyvling på Pågatågen

Hyvlingen dras tillbaka. De uppsagda lokförarna på Pågatågen får tillbaka sina jobb. Tågföretaget Arriva gav sig i förhandlingar med Sekofacket.

Kamp lönade sig för arbetarna på Pågatågen.
Proletären/wikipedia

Arbetarna på Arriva Pågatåg kan fira: efter centrala förhandlingar med Sekofacket får de sparkade lokförarna tillbaka sina jobb. Och den hårt kritiserade hyvlingen av arbetstiden stoppas.

Men bakom segern ligger naturligtvis också den hårda kampviljan hos arbetarna på Pågatågen, ett regionalt järnvägsnät huvudsakligen inom Skåne. När lokföraren och huvudskyddsombudet Ola Brunnström hotades av sparken sedan han i ett mejl till Sekoklubbens medlemmar skrivit att ”var inte rädd för cheferna, de ska vara rädda för oss”, ställde hans arbetskamrater upp som en mur bakom honom. En omfattande solidaritetsrörelse under parollen ”Backa Ola” växte också upp runt hela Sverige.

Ola Brunnström fick behålla sitt jobb, och nu kommer också beskedet att de sju lokförare som fått sparken kan återvända till sina arbeten.

– Mina arbetskamrater är helt jävla magiska. Jag hade inte stått här utan dem, sade Ola Brunnström till Proletären då. Jag tror att många av mina arbetskamrater också känner sig stärkta av det här, att när någon sägs upp kan vi faktiskt skydda varandra.

– De senaste månaderna har varit tunga för de uppsagda lokförarna som stått i första ledet, säger Ola Brunnström. De ska ha en stor eloge.

De sju lokförare som nu kan återvända till jobben är en del av de tolv arbetare som sparkades i första läget. Fem av de sparkade har antingen fått jobb på andra arbetsplatser eller gått i pension.

Det var i somras som det brittiskägda bolaget Arriva varslade 300 anställda om uppsägning. Varslen verkställdes aldrig; istället ville bolaget hyvla arbetstiderna och omvandla heltidstjänster till deltid. De anställda som vägrade gå med på hyvlad arbetstid skulle få sparken. Bara en av de 300 gick med.

Och nu tvingas Arriva slå till reträtt. Nu återstår lokala förhandlingar samt en process i Arbetsdomstolen (AD) om huruvida det lokala avtalet gällde när Arriva skapade nya tjänster inom organisationen. Enligt Arbetet säger Ola Brunnström att alla är trötta och behöver arbetsro, och att ”att företaget sträcker ut en hand till klubben för att parterna ska komma framåt i de lokala förhandlingar som återstår”.