Hoppa till huvudinnehåll

Blankt nej till Amazonkritik i Sörmland

Skiftets annonser som kritiserar e-handelsjätten Amazon anses vara för ”politiska” för lokalpress och reklamytor i Sörmland.

Vänsterorganisationen Skiftet fick inte kritisera e-handelsjätten Amazon på Sörmlands reklamytor eller i lokalpressen.
Montage: Proletären

E-handelsjätten Amazon lanserar snart sin verksamhet i Eskilstuna. Från fackligt håll har man sett på detta med viss oro, då Amazon gjort sig ökända för fackfientlighet och en konsekvent vägran att teckna kollektivavtal.

En annan aktör som ser på lanseringen med oro är vänsterorganisationen Skiftet, som i dagarna kickade igång en kampanj för att sätta press på Amazon att teckna kollektivavtal. Men när Skiftet ville annonsera på reklamytor och i sörmländsk lokalpress fick de ett blankt nej.

– Skyltföretaget ansåg det vara för politiskt, säger Robin Zachari, kanslichef på Skiftet, till Proletären.

Skiftet
Robin Zachari, kanslichef på Skiftet.

– Det är intressant vad som räknas som politiskt. Sverigedemokraterna har till exempel haft annonser på samma platser, men det anses tydligen inte vara politiskt.

Skiftet
En av annonserna som inte fick publiceras.

Annonserna i fråga belyser arbetsvillkoren på Amazon och tar upp några av de uppmärksammade händelser som inträffat på e-handelsjättens lagerlokaler runt om i världen – som att anställda tvingats urinera i flaskor för att de inte fått ta toapauser, och att ambulanser kallas till lagren då anställda kollapsat på grund av stress, eller skadat sig allvarligt i olyckor.

Men till och med när de vände sig till Sörmlands Media med en ”snäll” annons, som bara handlar om vikten av kollektivavtal fick de nej.

– Inte ens någon återkoppling om vad som var fel, eller om vi kunde ändra något i innehållet.

Nu har Skiftet istället bestämt sig för att göra ett direktutskick till 20.000 hushåll i Eskilstunaområdet.

– Vi får se hur folk reagerar, säger Robin Zachari.

– En och annan som tycker att Amazon är jättehärliga och vill att facket ska krossas kanske blir arga. Och vi hoppas att de blir riktigt arga. 

Men främst handlar det om att Eskilstunaborna ska få upp ögonen för vad Amazon är för typ av företag. 

– Hela affärsmodellen går ju ut på att krossa arbetare, menar Robin Zachari.

– Vi har haft den typen av distribution i Sverige innan, det är inget nytt i sig, det som är nytt är sättet som arbetare sugs ut på och all data som samlas in på människor.

Skiftet
Eskilstunakuriren ansåg till och med den snällare annonsen vara för politisk.

Robin Zachari menar att uppgörelsen om ett kollektivavtal med Amazon är principiellt viktig för hela den fackliga rörelsen i Sverige. Och att man inte får låta Amazon slingra sig undan.

– Det är en extremt viktig strid, för handeln lika viktig som Hamnarbetarförbundets strejk häromåret. Det är vinna eller försvinna. Amazon är inget ”vanligt” företag. Det har kapital och resurser på en skala som aldrig funnits i världen tidigare.