Hoppa till huvudinnehåll

Börsfest trots coronakris

Vanliga arbetarfamiljer har det svårt i Corona-Sverige. Men börsen lyfter och börsbolagen går bra. För den som har pengar är det ingen kris. Det visar inte minst försäljningen av lyxbilar.

De rikaste påverkas inte negativt av krisen – de blir rent av rikare.
Genrebild

Volvos aktie upp 3,2 procent. Ericssons aktie upp åtta procent, Swedbanks 3,7 procent och Assa Abloy upp två procent.

Se där ett nedslag i verkligheten för de svenska börsbolagen som i slutet av förra veckan släppte sina ekonomiska rapporter för det andra kvartalet.

Efter några stororder på vapen bland annat till USA:s armé, visar också Wallenbergägda krigsmaterialkoncernen Saab en rejäl vinst: 1.114 miljoner kronor före skatt. Trots coronatider är det resultatet till och med bättre än resultatet för motsvarande period i fjol, 1.074 miljoner kronor. Saab omsatte nära 17 miljarder kronor.

Telekomjätten Ericsson uppger i sin rapport att företaget ännu inte kunnat profitera på den USA-ledda kampanjen mot kinesiska konkurrenten Huawei. Ändå kunde Ericsson, med en omsättning på 55,6 miljarder kronor under perioden, redovisa en nettovinst på 2,6 miljarder. Det är 40 procent bättre än resultatet för samma period förra året.

Volvo har en omsättning på drygt 73 miljarder kronor. Företaget redovisar en förlust på 149 miljoner kronor. Det är dock ett betydligt bättre resultat än vad analytikerna förutspått. Resultatet fick Volvoaktien att lyfta 3,2 procent. Volvo har tagit emot stora statliga krispengar under coronapandemin och samtidigt sparkat 1.250 anställda bara i Sverige,

Men de rika påverkas inte negativt av krisen. De blir bara rikare. Det märks inte minst på  försäljningen av lyxbilar. I SvD konstaterar Christian Stadler som är specialist på fordonsindustrin och professor vid Warwick Business School i engelska Coventry, att de som köper de riktiga lyxbilarna är relativt okänsliga för en konjunktursvängning som den som coronapandemin nu för med sig.

Om köparen inte kan få tag på en bil, så betyder inte det att pengarna tagit slut – bara att biltillverkaren inte kunnat producera den eftersom underleverantörer och andra inte klarat sin del i produktionskedjan.

Några lyxbilsföretag har tvingats till reträtt under krisen – men då är det inte på grund av kundbrist: McLaren som är en stor aktör inom racingsporten förlorar pengar på de inställda F1-loppen. McLaren har sparkat 1.000 anställda. Lika många har fått gå från Bentley som ägs av ”normalbilsproducenten” Volkswagen. Rolls Royce, numera en del av BMW, har också sparkat arbetare.

Men de kunder som är intresserade av lyxbilar har inga problem att få ihop pengar. Mikael Wickelgren är fordonsforskare vid högskolan i Skövde:

– Det är bara att titta på vilka de vanliga kunderna är. En Ferrari-kund i Sverige till exempel har redan i snitt fem bilar, säger Wickelgren till SvD. I USA är snittet elva bilar för en Ferrari-kund och för Bugatti, som är ännu mer ovanlig, är snittet 50 bilar.

– De här köparna behöver inte en bil till, de ska ha den för att den passar i samlingen. Det är en kundkrets som inte är priskänslig, säger Mikael Wickelgren.