Hoppa till huvudinnehåll

Mygelkultur inom SL kostar stockholmarna miljoner

En anställd vid Trafikförvaltningen i Stockholm anlitade en konsult att göra hans jobb. Ytterligare en skandal i den kommunala mygelkultur som kostat Stockholms skattebetalare enorma pengar.

En tjänsteman vid trafikförvaltningen i Stockholm hyrde in en konsult - för att utföra han jobb.
Montage: Proletären

Konsulterna går om varandra i det borgerligt och miljöpartistyrda Region Stockholm. På Trafikförvaltningen hyrdes en konsult in av en anställd på förvaltningen – för att göra den anställdes jobb.

Hela affären avslöjades nyligen när den anställde tjänstemannen i en upphandling krävde att en entreprenör skulle använda sig av ett speciellt företag som underentreprenör. För det skulle tjänstemannen betala entreprenören en viss procent på avtalet, nära 200.000 kronor.

Entreprenören slog larm och i den utredning som följde avslöjades tjänstemannen som förutom att han för kommunens pengar hyrt in konsulten som stand in för sig själv, också manipulerat sin dator så att den skulle visa att han var upptagen på jobb, trots att datorn inte visade på någon som helst aktivitet.

Sedan våren 2020 heter chefen på Trafikförvaltningen David Lagneholm. Han kom till SL från järnvägsföretaget MTR. Lagneholms egen chef i Region Stockholm är moderata trafikregionrådet och basen för SL (Stockholms Lokaltrafik) Kristofer Tamsons, en av regionchefen och partikamraten Iréne Svenonius närmaste män och vapendragare.

Det är inte första gången Trafikförvaltningen och SL i Stockholm myglar, och det är inte första gången det kostar stockholmarna pengar. Förvaltningens chef David Lagneholm arbetade hos MTR i sju år, från 2013. Samma MTR som 2015 fick kontraktet på driften av pendeltågen i stockholmsregionen.

Kontraktet är värt 30 miljarder kronor, och gjordes upp av SL:s dåvarande vd Anders Lindström efter en resa till Hongkong – där MTR:s huvudkontor ligger. Misstankarna om jäv och upphandlingsmygel försvann i rubrikerna efter att Lindström stulit en exklusiv korthållare värd 2.700 kronor i en butik på Hongkongs flygplats. Lindström fick böta 5.700 kronor och fick sparken.

I en skiljedomstol pågår nu också en process som kan kosta stockholmarna uppemot en miljard.

Förra året skrev förvaltningen ett kontrakt med Siemens om ett signalsystem för T-banan, värt 540 miljoner kronor. Efter kontraktsskrivningen avslöjades att Siemens försäljningschef var nära vän med en av konsulterna i den projektgrupp hos trafikförvaltningen inom SL, som skulle upphandla signalsystemet.

Ursprungligen hade SL tagit in det italienska företaget Ansaldo för att bygga ut signalsystemet för 720 miljoner kronor. Affären mellan förvaltningen och Ansaldo sköttes av konsulten som då var anställd av SL. När affären var klar slutade konsulten på SL och fick anställning hos – Siemens. Efter tre år återvände konsulten till SL.

I samma veva började förbindelserna mellan Ansaldo och SL att kärva, och konsulten drev på för ett nytt avtal. På order av dåvarande förvaltningschefen Caroline Ottosson – som hade en månadslön på 165.000 kronor – och med aktivt stöd av Kristofer Tamsons bröts kontraktet med det italienska företaget.

Ett nytt avtal skrevs med Siemens och konsultens gode vän. Inga andra företag fick lägga några bud på signalsystemet.

Ansaldo har nu begärt att en skiljedomstol ska avgöra tvisten mellan företaget, börsnoterat i Milano, och trafikförvaltningen inom SL. Processen kan ta flera år, och i värsta fall kan den komma att kosta Stockholms skattebetalare uppemot en miljard kronor.