Hoppa till huvudinnehåll

Kommentar: ICAO: Vitryssland tvingade inte ner planet

Det var den 23 maj förra året som ett Ryanairplan nödlandade i Vitrysslands huvudstad Minsk, och landets regering anklagades för att ha tvingat ner det. Nu visar den internationella civila luftfartsorganisationen ICAO:s rapport att planet inte tvingades ner.

Bilder ur ICAO:s rapport som visar avstånden mellan de båda planen.
Skärmdump/ICAO

Den första rapporten från Internationella civila luftfartsorganisationen, ICAO, om Ryanairplanets nödlandning förra sommaren, är nu offentliggjord. FN-organet ICAO har, efter förfrågning från Vitrysslands regering, genomfört en noggrann undersökning av omständigheterna.

Ryanairplanet, som var på väg från Aten till Litauens huvudstad Vilnius, blev bombhotat och tvingades nödlanda i Minsk. Den vitryska regeringen anklagades då av USA och EU för att själv ha bombhotat Ryanairplanet och tvingat ner det med hjälp av ett stridsflygplan. Allt för att ta tillfånga oppositionsmannen Roman Protasevitj, en av de som från exilen i Polen organiserade de våldsamma demonstrationerna i Minsk i augusti 2020.

Den vitryska regeringen nekade till anklagelserna och menade att händelsen var en provokation, en del av västs attacker mot Vitryssland. De menade att USA och CIA ordnade så att Ryanairplanet tvingades nödlanda i Minsk för att kunna sätta igång en välorganiserad attack som orsakat Vitryssland mycket stor skada. 

De offrade därigenom en av sina legoknektar, Roman Protasevitj. Protasevitj arbetade åt Nexta, en oppositionsgrupp som betalas med pengar från CIA, National Endowment for Democracy och det europeiska European Endowment for Democracy.

ICAO:s rapport är omfattande och noggrant genomförd. På flera punkter riktar ICAO kritik mot Vitrysslands myndigheter, för att inte i tid ha lämnat information som ICAO anser nödvändig för att helt kunna bedöma anklagelserna som regeringarna i Polen, Litauen, USA och EU har rest mot Vitryssland, information som ICAO uppmanar Vitryssland att lämna i den fortsatta processen. 

Bland annat har ICAO uppmärksammat att det första mejlet med bombhotet som togs emot av Minsks flygmyndigheter inte skickades till ICAO i sin ursprungliga version, utan bara som en datakopia. Samma mejl skickades till flera flygplatser i Europa från en gratistjänst i Schweiz, varifrån flera hot och attacker mot Vitryssland tidigare har utgått. 

Vidare påpekar ICAO att det inte gick att förhöra operatören på Minsks flygplats som hade direktkontakt med planet, ett viktigt vittne av händelseförloppet. Operatören, en man med georgiskt medborgarskap, kom enligt de vitryska myndigheterna aldrig tillbaka till jobbet efter sommarsemestern och därför kunde inte förhöret genomföras. Operatören hoppade av till Polen med de polska myndigheternas vetskap och hans adress i Polen är okänd. 

Vidare slår ICAO fast att det falska bombhotet inte kunde tillskrivas någon individ eller stat.

I den centrala frågan, om USA:s och EU:s anklagelser att Vitryssland använde ett stridsflygplan MIG-29 för att tvinga ner Ryanairplanet, rentvår ICAO Vitryssland fullständigt: 

”Av de bevis som Vitryssland lagt fram förekom ingen ledsagare eller avlyssning mellan MIG-29 och RYR 1TZ (Ryanairplanet) och ingen kommunikation från MIG-29 spelades in på de radiokanaler som användes av RYR 1TZ. Enligt uppgifter från flygbesättningen och kabinbesättningen fanns det ingen kommunikation, interaktion, visuell observation eller annan kunskap om militära luftfartygs inblandning i flygningen.”

Detta var självklart från första början för alla som var insatta i händelseförloppet. Avståndet mellan Ryanairplanet och MIG-29:an när Ryanairplanet vände mot Minsk var 130 kilometer, och avståndet var efter det aldrig mindre än 50 kilometer. 

Enligt Ryanairplanets kapten, då han ankom till Vilnius, var det hans eget beslut att landa i Minsk, utan att ha utsatts för något tvång. 

Ändå var de falska uppgifterna om att Vitryssland hade använt ett stridsflyplan för att tvinga ner Ryanairplanet grunden för EU:s och USA:s sanktioner mot landet – bland annat att stänga ute det vitryska flygbolaget Belavia från EU:s luftrum. EU har också utfärdat en rekommendation till medlemsländerna om att inte flyga över Vitrysslands luftrum. 

Ukraina följde givetvis USA och EU och införde samma förbud. Dessa åtgärder från EU och USA, olagliga enligt ICAO:s regelverk, har orsakat Vitryssland stor skada.

Vitrysslands president Lukasjenko har lovordat ICAO:s rapport för att bekräfta fakta. USA å sin sida beslutade, bara dagar efter att rapporten blev offentlig, att åtala generaldirektören för Vitrysslands flygtrafikmyndighet, Leonid Churo, och hans ställföreträdande, samt två officerare i den vitryska säkerhetstjänsten. De åtalas för påstådd statsunderstödd flygplanskapning.

USA-imperialismen förnekar sig inte. Inför fakta som visar att deras historia om att stridsflygplanet tvingade ner Ryanairplanet inte är trovärdig, tar de till nästa provokation, att Vitryssland kapar flygplan.

Enligt de vitryska myndigheterna kommer ICAO:s rapport att följas upp genom att landet ytterligare lämnar ut tidigare utebliven information till ICAO.