”En annan värld är möjlig” heter det på programbladet för European Social Forum i Malmö. Det är en bra och optimistisk paroll. Såsom det är förblir det ej. Det går att skapa drägliga villkor för alla människor på vår jord, det går att stoppa krig och miljöförstörelse – det måste gå, för dagens värld är inte bara oacceptabel för de många, utan den är dessutom självdestruktiv.
Med detta sagt kvarstår dock den avgörande frågan. Hur skall en annan och bättre värld bli möjlig? Världen förändras oundvikligen. Men inte nödvändigtvis till det bättre, åtminstone inte i det korta perspektivet. Om världen skall bli bättre eller sämre avgörs av styrkeförhållandet mellan de krafter som står mot varandra i kampen för global rättvisa.
Inom ramen för EFS finns det olika svar på denna fråga. Vilket är naturligt och självklart. Under en period på 1900-talet stod två tydliga alternativ mot varandra, för alla att definiera sig till – socialism mot kapitalism. Så är det inte längre, vilket ger en större mångfald i svaren. Eller en större splittring. Eftersom splittring är mångfaldsmyntets baksida.
Vi kommunister har en hel del att invända mot vissa av de politiska krafter som agerar inom den globala rättviserörelsen. Men låt oss bortse från det. För att i all korthet ge vårt eget svar på den avgörande frågan.
För att en annan och bättre värld skall bli möjlig är det först nödvändigt att definiera fienden, att blottlägga den kraft som upprätthåller den nuvarande, orättvisa världsordningen. Vårt svar är imperialismen.
Det kan synas som ett rigitt svar, som ett eko från ett leninistiskt förr. Men vi anser att det är fortsatt nödvändigt och riktigt. För att det definierar fienden i hela hans anskrämlighet.
Inom den globala rättviserörelsen finns en tendens att fragmentisera fienden. Det är nyliberalismen institutioner som är problemet, som Världsbanken, IMF och WTO. Eller det internationella finanssystemet. Vi menar att en sådan fragmentisering bidrar till att otydliggöra och rentav försköna fienden.
Det imperialistiska systemet är en helhet, är ett globalt system av exploatering och förtryck, på ekonomins område anfört av de multinationella monopolbolagen och på politikens av de imperialistiska stormakterna militära makt, främst då av USA.
Vi menar att en sådan helhetssyn är avgörande. För att den binder samman en orättvis ekonomisk världsordning med imperialismens krig. Det finns de som vill reducera imperialismen till politik, till krig. Det gör inte vi. Imperialism är ekonomi och politik, är monopolistisk kapitalism och krig. Också denna helhet är viktig. För att den binder samman kampen mot kriget med kampen mot kapitalismen.
Definitionen av fienden ger i sin tur definitionen av de krafter som bär upp kampen för en annan och bättre värld. De utgörs av alla som står emot imperialismens anspråk på globalt herravälde, såväl ekonomiskt som politiskt och militärt.
Kampen för en annan och bättre värld innesluter de fattiga i tredje världen, som slåss för anständiga levnadsvillkor. Men den innesluter också motståndskampen i Irak. Liksom kampen mot högerpolitik och marknadsfundamentalism i ett land som Sverige. Liksom självklart det socialistiska Kubas kamp för rätten att välja en egen utvecklingsväg. Eller för den delen Nordkoreas kamp för samma rätt. Vi accepterar inte fiendens försök att splittra genom att demonisera.
Vi företräder den proletära internationalismens idé. Som betyder största möjliga solidaritet med dem som kämpar mot imperialismen i andra länder. Men samtidigt prioritet på kampen mot imperialismen på hemmaplan. Vilket här i Sverige betyder kamp mot den nyliberala systemskiftets sociala nedrustning och privatiseringar; mot lönedumpning och kapitalistisk offensiv mot fackliga rättigheter; och mot Sveriges deltagande i imperialismens krig. För att nu bara nämna några av många, många kampavsnitt.
För att en annan och bättre värld skall bli möjlig gäller det att sammansluta alla krafter som står emot den nuvarande, imperialistiska världsordningen. Men självklart gäller det också att ha en vision om den där andra och bättre världen, ett alternativ till den imperialistiska kapitalism som för majoriteten av mänskligheten bara betyder elände, omänsklighet och oförnuft; ett alternativ till ekonomiskt system som för några fås vinnings skull hotar livsbetingelserna för de många.
Vårt alternativ är socialism. Vilket betyder ett ekonomiskt system som ersätter profitproduktion med behovsproduktion, med ett system som sätter människans behov i centrum för samhällets alla ansträngningar. I livets alla avseenden.
Vår socialism är ingen mall. Den representerar nödvändigheten av en ny produktionsordning och därvid nödvändigheten att vända upp och ned på maktförhållandena i samhället, för att ersätta kapitalets makt med arbetets makt, med folkflertalets makt. Men inom ramarna för denna nödvändighet kan den se väldigt olika ut.
En annan värld är möjlig att förverkliga. I kampen för socialism.
Ledare, Proletären nr 38, 2008