Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Slavlöner och usel arbetsmiljö på lastfartyg med vapen

Fartyget Whiskey Trio har sedan drygt en vecka legat i Varbergs hamn med nyttjandeförbud, efter att Transportarbetareförundets och Transportstyrelsens inspektörer underkänt arbetsmiljön och säkerheten ombord. Ombord finns ”explosiva varor” och vapen som ska exporteras till Mellanöstern.


– Jag hade fått sms från en besättningsman som var skadad i ryggen och behövde läkarvård, berättar Göran Larsson, ITF-inspektör från Transportarbetareförbundet som var en av de första ombord direkt när fartyget lade till i Varbergs hamn. Han är chockad över de arbetsförhållanden som rådde ombord.

– När jag går ombord möter jag besättningen som äter gammalt torrt bröd till frukost. När jag går runt ser jag att de knappt har vatten ombord. Köket är fruktansvärt smutsigt. Jag hittar en halvrutten gurka och utgången mat i frysen. Inga andra grönsaker eller någon frukt. Läckande hydraulolja gjorde att golvet var halt. Det var riktigt, riktigt illa.

Göran Larsson berättar att den besättningsman som kontaktat honom inte hade fått tillstånd att gå i land för att söka läkarvård för sin rygg. Dessutom klagade besättningen om totalt nio man på obetalda löner.

– En hade fått bygga sin koj av gamla lastpallar! Och den som hade lägst lön hade 600 dollar i månaden. Det är för jävligt, säger Göran Larsson och påpekar att alla var utbildade matroser och att FN:s arbetsmarknadsorgan ILO:s lägsta rekommenderade lön är 1070 dollar i månaden.

– Kaptenen påstod att den skadade besättningsmannen bara simulerade, men läkarna kunde sedan konstatera att han hade en kotförskjutning.

Av besättningen får Göran Larsson också veta att fartyget lastat åtta containrar med raketer i en engelsk militärhamn. I Varberg skulle fartyget lasta på tre containrar ”explosiva varor klass 1”. I Montenegro ska lasten sedan lastas om för att sedan gå till ett ”arabland”.

Förutom arbetsmiljön och obetalda löner anmärkte inspektörerna även på säkerheten.

– Fartyget hade haft elproblem och en 380-volts elkabel hängde över hela däcket. Allt hade kunnat explodera om något gått fel!

Transportstyrelsen konstaterar också, enligt Aftonbladet, att containrar inte var surrade i lastdäcket och att brandskyddet inte var tillräckligt.

När Proletären pratar med Göran Larsson har det gått nästan en vecka sedan fartyget lade till i Varbergs hamn. Fartyget är fortfarandet belagt med nyttjandeförbud men besättningen har nyss blivit lovade högre löner och utbetald lön. Göran Larsson berättar att facket inte kan agera så mycket mer eftersom de tre containrarna redan lastats. Därför kan Transports hamnarbetare inte ta till bojkott eller blockad.

– I vanliga fall har vi alltid våra hamn-arbetare, de är det bästa stödet som finns. Vi är oerhört stolta över dem!

Trots löften om löneutbetalningar och bättre villkor så får fyra besättningsmän några dagar senare nog, efter att ha blivit hotade av företagets representanter.

När vi innan pressläggning ringer Göran Larsson en sista gång berättar han att företaget därför ska flyga ner nya besättningsmän. Det återstår att se vad deras villkor blir.

– Vi ska kolla på det men eftersom fartyget redan är lastat så kan vi inte göra så mycket mer.