"Diskussionen i sig är viktig"
Kommunal håller kongress först i början av sommaren nästa år men redan den sista augusti är det motionsstopp. Proletären har träffat några kommunalare som har skrivit motioner till kongressen.
Proletären har stämt träff med spårvagnsreparatörerna Janne Strömqvist och Daniel Tanå från Kommunisternas arbetsplatsförening på Göteborgs spårvägar.
De och deras arbetskamrater har skrivit två motioner till Kommunals kongress, en för sex timmars arbetsdag och en för ett förbud mot bemanningsföretag.
– Bemanningsfrågan är mest aktuell i de tekniska yrkena inom Kommunal, säger Janne Strömqvist. Inom exempelvis vården är det kanske timanställningarna som är en större fråga. Men de hänger ihop och båda är viktiga principiella frågor som handlar om trygghet på jobbet.
– Bemanningsföretagen försvårar det fackliga arbetet eftersom de bemanningsanställda inte får gå på samma fackmöten som oss andra, trots att de i praktiken jobbar på samma arbetsplats.
Daniel Tanå har själv erfarenhet av att jobba inom bemanningsbranschen på Volvo i Göteborg.
Där kunde han se hur bemanningsanställningar leder till att arbetares trygghet blir mindre och att man inte vågar säga vad man tycker.
– De bemanningsanställda startade en egen fackklubb, men det var de som engagerat sig där som inte fick komma tillbaka efter nedskärningarna. Det är ren och skär svartlistning.
För dem som kommit ut på arbetsmarknaden under de senaste 20 åren kan ett förbud mot bemanningsföretag låta orealistiskt, men faktum är att det förbjöds i Sverige redan efter andra världskriget. Det var den moderatledda regeringen med Carl Bildt som statsminister som åter tillät dem.
– Sossarna med Ingvar Carlsson och Göran Persson i spetsen hade chansen att göra någonting åt det när de återfick makten men valde att inte göra det, säger Janne Strömqvist. Numera menar sossarna och LO att det ska regleras avtalsvägen. Men jag menar att det är ett förbud som krävs.
Både Janne Strömqvist och Daniel Tanå anser att det är viktigt att hålla liv i frågan om ett förbud, dels i det fackliga arbetet via exempelvis motioner till kongresser men kanske främst i samtalet med arbetskamraterna.
– Det är väldigt viktigt på de arbetsplatser där bemanningsföretagen ännu inte finns att man håller emot och inte släpper in dem, säger Daniel Tanå. Det är svårare att lyfta frågan där de redan finns.
Att hålla diskussionen på arbetsplatsen vid liv är en central aspekt av motionsskrivandet inför Kommunals kongress, menar Janne Strömqvist.
– Diskussionen i sig är oerhört viktig. Det fackliga också men det är lite av en värld i sig. Man får kämpa på olika plan, och bara det att det diskuteras politik och arbetarfrågor i fikarummen är viktigt och inspirerande.
Samtalet går över till andra frågor som berör Kommunals medlemmar, och ett par arbetskamrater till Janne Strömqvist och Daniel Tanå kommer in i spårvagnen där vi sitter och ansluter sig till samtalet.
– Pensionsfrågan är också viktig, säger Emil Oskarsson. De som tjänar på det nuvarande pensionssystemet är bankerna.
Elaine Axelsson fyller i:
– När jag skulle välja pensionsfonder fanns det ju flera hundra olika att välja mellan. Hur skulle jag kunna avgöra vilken som var bäst? På den tiden hade jag inte ens en dator hemma.
Daniel Tanå påminner om att pensionsfrågan också påverkas av bemanningsfrågan.
– Förut baserades pensionen på de åren man tjänat mest men nu är det hela ens arbetsliv som räknas. Har man bara haft tillfälliga jobb via bemanningsföretag de tio första åren är det klart att pensionen blir sämre, säger han och får medhåll av sina arbetskamrater.
Det är helt uppenbart att på den här arbetsplatsen är det politiska samtalet en del av vardagen och gemenskapen. Motionsskrivandet till Kommunals kongress är bara en del i den pågående diskussionen.