Irriterad stämning på Volvo i Umeå
I förra veckan kom beskedet att Volvo lastvagnar i Umeå säger upp de 90 kvarvarande inhyrda arbetarna från Lernia.
För några veckor sedan fick 58 sluta och för de flesta av de nästan 150 inhyrda på Volvo väntar nu arbetslöshet. Endast trettiotalet av dem har tillsvidareanställning hos Lernia och även de är varslade om uppsägning. Sista arbetsdagen blir fyra dagar innan julafton, snacka om julklapp!
I onsdags förra veckan delade Kommunisterna ut ett flygblad om otyget med inhyrda arbetare och de negativa konsekvenser det har för alla arbetare. Kraven som måste ställas är att bemanningsföretag måste förbjudas och deras anställda erbjudas fast anställning.
I väntan på det måste de inhyrda arbetarna tillhöra samma verkstadsklubb som de fast anställda.
Istället för ett kollektivt uppträdande från IF Metalls sida med ett stort gemensamt möte för alla arbetare blir det nu ett möte med en ombudsman från avdelning för de uppsagda Lernia-arbetarna.
Samtidigt ska de fast anställda på Volvo ha ett stormöte om nya arbetstider. Givetvis borde alla arbetare samlas gemensamt.
Reaktionen på uppsägningarna bland Lernias anställda var blandad.
– Många tyckte det var en lättnad att få beskedet om uppsägningen istället för att sväva i ovisshet vilket är jobbigt, säger en av de som nu får gå.
Nu har de inhyrda från Lernia ett slutdatum och har en chans att börja leta nytt arbete. Men det lär inte bli det lättaste, för många verkstadsföretag i Umeåregionen har börjat varsla och fler lär det bli.
Bland de fast anställda på monteringen, där de flesta inhyrda arbetat, är det många som är arga och irriterade. Precis när man lärt upp de nya så att de klarar av det höga tempot som är vid monteringen så är det nu dags att än en gång lära upp nya.
Nu väntar stora omflyttningar internt i fabriken eftersom på vissa segment var hälften inhyrda från Lernia. Stämningen är inte den bästa just nu.
Många av de ledande förtroendevalda i klubben är medlemmar i Socialistiska partiet och de har hela tiden varit emot att ta in bemanningsföretag, liksom i stort sett hela arbetsstyrkan.
Ordföranden Jan-Olov Carlsson sa till Radio Västerbotten att detta bekräftar bilden av baksidan med att Volvo har börjat anlita bemanningsföretag
– Det är så mycket enklare att skicka folk in och ut ur produktionen när man inte själv behöver ta ansvar. Volvo tar ju inget större ansvar och kan med två veckor låta alla lämna sina uppdrag och det gör att man inte längre behöver vara så försiktig, för det kostar ju inget.
Sanna ord, men ännu har klubben inte vågat ta steget fullt ut och ta strid öppet. Än så länge stoppar det vid radikala fraser.
– Handling säger mer än tusen ord. Inte för att det är lätt, men någon gång måste arbetarkollektivet använda sin styrka. Inte bara i Umeå utan även i Göteborg och på de andra fabrikerna runt om i landet och världen. säger en av de varslade Lernia-arbetarna.