Hoppa till huvudinnehåll
Av

”Vi accepterar inte sänkta löner på SAS”

Flygbolaget SAS lanserar ett sparpaket som innehåller både besparingar och utförsäljningar. Tre miljarder kronor ska sparas och tillgångar för lika mycket ska sälja.


Totalt ska antalet anställda i SAS minskas med 6.000 tjänster, varav 800 tjänster i Sverige, Danmark och Norge när administrativ personal samlas till Stockholm. Lönerna för piloter sänks med 12-15 procent och för övrig personal med mellan 15-17 procent.

– Lönerna för Transports medlemmar på SAS regleras i riksavtal och går inte att sänka, säger Kenneth Grampe, ombudsman för Transports avd 46 på Arlanda som organiserar lastare, flygmekaniker och flygtekniker.

Även nya pensionsvillkor införs, med premiebaserade pensionslösningar, stället för förmånsbaserade. Sammantaget ska det minska SAS kostnader med nära tre miljarder kronor per år.

Utöver det ska tillgångar som fastigheter, marktjänster och flygmotorer samt det norska flygbolaget Wideröe ska säljas. Vilket väntas ge SAS tre miljarder kronor.

Ägarna, den svenska, norska och danska staten, är beredda att fram till 2015 garantera SAS tillgång till likviditet genom ett nytt miljardlån på 3,5 miljarder kronor.

Det är ingen tvekan om att krisen för SAS är mycket allvarlig och den 18 november ska SAS ta ställning till om det finns förutsättningar att fullfölja sparpaketet. Och här ställs ett ultimatum till facken: slut avtal, annars blir det inga nya miljardlån och bolaget går omkull.

Men av SAS tioåriga kris finns det inga spår i bolagets högsta ledning. Koncernchefen Rickard Gustafson tjänar exempelvis 10 miljoner om året. Förutom en hutlös lön får han en pension på 30 procent av lönen från och med fyllda 62 år.

Rickard Gustafson tjänar 8,5 miljoner kronor mer varje år än sin kollega Björn Kjos på konkurrenten Norwegian. SAS finansdirektör Göran Jansson har en inkomst på 5,8 miljoner kronor, eller nästan tre gånger så mycket kollegan Frode E Foss på Norwegian.

Kommunikationsdirektören på SAS, Henriette Fenger Ellekrog, tjänar 3,5 gånger mer än Norwegians kommunikationsdirektör Anne-Sissel Skånvik. Och så vidare. Nu gör SAS-ledningen ett försök föregå med gott exempel genom att sänka sina löner med mellan 15-23 procent.

Vd:n Rickard Gustafson uppger att han sänker lönen med 20 procent, till 8 miljoner kronor per år. Men han tjänar ändå nästan åtta gånger mer än vd:n Björn Kjos på den tuffaste konkurrenten Norwegian.

Anställda som tjänar en spottstyver jämfört med SAS-ledningen ställs nu inför hotfulla krav på lönesänkningar för rädda flygbolaget. Med en veckas varsel. Så går det till i ett företag som sägs stå på randen till konkurs utan nya miljardlån.

– De vill lägga skulden för en konkurs på facken. Men varje år har vi sagt att SAS har fel struktur, och att man måste börja städa från toppen, säger Kenneth Grampe.

– De har inte lyssnat. Nu, fem i tolv, ska personalen rädda SAS. Att Transport skulle gå med på försämringar av avtalen, det finns inte på jorden.

Ett sparpaket som ska göra SAS mer eftertraktat och konkurrenskraftigt för att sedan säljas av ägarna, bland annat svenska staten och Wallenberg. I kristider finns igen gräns för svinaktigheter, som märk väl är sanktionerat av regeringarna i Sverige, Norge och Danmark.