Sophämtarna i AD: ”Måste tro att vi har en chans”
– För en arbetare är det här en väldigt dålig domstol att vara i, säger Jan Spanedal, en av sophämtarna som under två dagar har talat för sin sak i Arbetsdomstolen där Reno Norden och Biltrafikens Arbetsgivarförbund stämt dem för ”olovlig” stridsåtgärd.
Stockholms sophämtare har i två dagar talat för sin sak i Arbetsdomstolen. Grått väder och snöblandat regn mötte de före detta sophämtarna Jan Spanedal och Fransisco Acosta när de kom till AD:s lokaler på blöthala Stora Nygatan i Gamla Stan.
De båda sophämtarna var hoppfulla på ett sätt. Men ändå realistiska:
– I den här domstolen vinner arbetsgivaren ofta. Men vi har inte gjort det de hävdar att vi har gjort, så jag måste tro att vi har en chans att vinna. Men hur stor chans… det vet jag inte, säger Jan Spanedal som tidigare var Transportarbetarförbundets fackordförande på sophämtningsföretaget Reno Norden.
– För en arbetare är det här en väldigt dålig domstol att vara i, säger Jan Spanedal.
Proletären har tidigare flera gånger skrivit om sophämtarnas kamp i Stockholm och om Reno Norden som via Biltrafikens arbetsgivarförbund stämt Transportarbetarförbundet och 49 sophämtare för, som det heter, olovliga stridsåtgärder. Det sedan sophämtarna vägrat utföra den nyckelinventering – att märka upp nycklarna till de olika soprummen – som låg utanför deras avtalsområde.
En inventering som dessutom skulle göra det lättare för företaget att sparka de arbetare som inte gick med på de kraftiga lönesänkningar det konkursmässiga Reno Norden planerade. Företaget kräver nu 5000 kronor vardera, plus ränta, från sophämtarna.
Nyckelinventeringen skulle utföras av Reno Norden men skedde på initiativ från Stockholm Vatten, den kommunala instans som gjort upphandlingen av sophanteringen i Stockholm och som styrs av den kommunala majoriteten med S, V, MP och Fi i Stockholms stadshus.
Efter att sophämtarna vägrat gå med på nyckelinventeringen, men förklarat sig villiga att som vanligt köra ut och hämta stockholmarnas sopor bara inventeringen av nycklarna upphörde, valde företaget istället att låsa in nycklarna. Därmed hindrade företaget arbetarna att göra sina jobb.
Det, menade juristen Jan Bergman från Biltrafikens Arbetsgivarförbund, var en olovlig strejk. Bergman och Reno Nordens regionchef Mickis Tiflidis, som flera gånger krånglade in sig i motsägelsefulla resonemang och som fick rejält med stryk av Transports jurist Annett Olofsson, skyllde mycket på Jan Spanedal som var i skottgluggen redan från början av konflikten.
– De ville sätta dit föreningsrätten. Eftersom jag var ordförande i fackklubben så gick de på mig först och tänkte väl att ”tar vi de killarna först så kan vi ta resten sen”. De ville sänka gemenskapen bland sopgubbarna, säger Jan Spanedal.
Domen i målet faller i början av nästa år.