Dyrare och sämre tillsyn efter avregleringen av bilbesiktningen

Bilbesiktningarna blivit dyrare och tillsynen har blivit sämre. Det är resultatet av avregleringen av bilbesiktningen, enligt en utredning gjord av Riksrevisionen.
Fotograf: OpusBilprovning(CC)
Publicerad 17 maj 2021 kl 16.27

När bilprovningen avreglerades skulle det pressa priserna, öka tillgängligheten, förbättra kvaliteten och öka valfriheten – samma argument som använts vid alla avregleringar och privatiseringar.

Hur gick det då? Inte så bra, enligt rapporten ”Omregleringen av besiktningsmarknaden för fordon”, som Riksrevisionen släppte i april.

Priset för kontrollbesiktningar har ökat med 56 procent och priset på efterkontroll med 37 procent jämfört med konsumentprisindex som ökat med 10 procent samma period.

Valfriheten är det si och så med. När bilbesiktningsmarknaden öppnades upp för konkurrens fick staten gå in och dela upp statliga Bilprovningen i tre delar för at ”främja konkurrensen”. Det är dessa tre (varav ett fortfarande är statligt) som dominerar marknaden idag.

Tillgängligheten har faktiskt blivit bättre. Åtminstone i de delar av Sverige där kundunderlaget är tillräckligt stort. I glesbefolkade regioner är tillgängligheten ”nästintill oförändrad”.

Lönerna för besiktningstekniker och fordonsmekaniker steg visserligen initialt mer än de generella lönerna (eftersom antalet besiktningstekniker var begränsat), men har sedan 2014 istället halkat efter.

Kvaliteten då? Andelen underkännanden vid kontrollbesiktningar har minskat. Samtidigt har klagomålen mot besiktningsbolagen ökat kraftigt. Det gäller såväl klagomålen till Swedac (Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll), Transportstyrelsen och Konsumentverket.

Exakt hur det står still med kvaliteten är inte helt klart. Transportstyrelsens tillsyn är nämligen ”i det närmaste obefintlig”, skriver utredarna.

Transportstyrelsen ska kontrollera besiktningsverksamheten bland annat genom stickprov. Antalet stickprov har dock minskat kraftigt. 2018 genomfördes endast ett (1) fysiskt stickprov (och sex administrativa) vilket kan jämföras med att det i Norge 2019 genomfördes 4.526 motsvarande stickprov.

Att det inte görs särskilt många stickprov är dock inte så konstigt. Antalet tjänster har minskat från fem och en halv årsarbetskrafter till enbart en analytiker. 2020 slutade den sista handläggaren som sysslade med tillsyn.

Dela artikeln

Proletären behöver ditt stöd!

Vi har inga rika annonsörer. Vi får inget mediestöd. Däremot har vi våra läsare som inser vikten av en tidning som tydligt tar ställning. För välfärd, fred och socialism, mot högerpolitik och imperialism. Vi skildrar verkligheten och vi vill ge röst åt dem som sällan får höras i andra medier.

Så här kan du stödja oss: