Gigföretag startar gul fackförening: ”En sorts redwashing”
En ny fackförening är på väg att bildas för anställda i den så kallade gig-branschen. Det är ett gult och falskt fack, bildat av arbetsköparna.

Plattformsarbetstagarnas förbund (PAF) är det långa namnet på det fackförbund som ska organisera arbetare inom gig-branschen. Bland dem finns chaufförer och leverantörer av hämtmat och andra med snabba påhugg i olika branscher och företag som Uber, Wolt och Foodora men också inom olika typer av media.
Men det handlar om en ren bluff. PAF är en gul fackförening, startad av arbetsköparna i branschen och med syfte att ytterligare kunna kontrollera gig-jobbarnas villkor.
Stephen Schad, vd på Invoicery Business Group med bland annat dotterbolaget Frilans Finans Sverige AB, som arbetar med frilansares fakturering mot en ”administrationsavgift” på sex procent, är en av tillskyndarna till det nya facket. Invoicery Business Group har dessutom som affärsidé att agera arbetsgivare i branschen.
Stephen Schad medger att han känner till det nya facket, men förnekar att han har något med organiseringen av det att göra. Men den konsult från bolaget Cham Consulting AB som nu rekryterar ledamöter till styrelsen i PAF, har samtidigt uppdrag för Schads faktureringsföretag Frilans Finans, rapporterar tidningen Arbetet.
I ett svar på Linkedin på de frågor som ställts i en artikel i tidningen Arbetsvärlden, skriver Stephen Schad att ”Frilans Finans Sverige AB är inte inblandade i bildandet av ett nytt fackförbund, men vi välkomnar initiativet […] Det behövs en part som är plattformsarbetstagarnas röst, då det idag saknas någon som vill ta den rollen”.
I Arbetet kommenterar Schad uppfattningen att PAF går under falsk flagg, och därför fått färgbeteckningen gul.
– Gul eller röd är bara politik.
Stephen Schad har varit ute på den gula fackföreningsmarknaden förut: 2018 var han med och bildade Frilans Finans Råd som skulle agera motpart till arbetsgivaren – Stephen Schad. Rådet utvecklades till en personalklubb och dess tillvaro idag är okänd.
Gigwatch om nya gig-facket: ”Gör det meningslöst att sluta kollektivavtal”
Organisationen GigWatch, som granskar gig-branschen, varnar för det gula fack som arbetsköpare i branschen nu håller på att bilda. Och för att LO har vingklippt sig själv.
Sedan fem år tillbaka bevakar den ideella och partipolitiskt obundna organisationen GigWatch den så kallade gigekonomin, där arbetare tvingas till oklara anställningsförhållanden, får jobb via appar och svältlöner. Pontus Blüme, doktorand vid Stockholms universitet, är en av dem som för organisationens räkning håller koll på gigekonomin. Han menar att LO kan ha målat in sig i ett hörn när det gäller de nya facken.
– Om det första kollektivavtalet i en bransch tecknas mellan ett företag som Invoicery Business (se här intill) och den gula fackföreningen kan det bli omöjligt för ett LO-fack att senare kräva ett bättre kollektivavtal, säger han till Arbetet.
Detta sedan LO gick med på den inskränkning av strejkrätten som stoppar ett fack från att strejka om ett företag redan har ett avtal med en annan facklig organisation. En begränsning som visat sig i förhållandet mellan det LO-trötta Transport och det kämpande Hamnarbetarförbundet.
Ett strategiskt misstag av LO, menar Pontus Blüme:
– LO tänkte nog att vi har första avtalet i alla branscher. Men de tänkte kanske inte på att det växer fram nya branscher. Där riskerar traditionella fack att stängas ute om nya fack tecknar första avtalet.
Pontus Blüme menar att det vore illa om ett gult fack som styrs av arbetsgivare i branschen fick sluta kollektivavtal.
– Invoicery Business är en bulvan som köper arbetskraften av arbetarna och säljer den till appföretaget, säger Pontus Blüme. Att en fackförening som är lojal med arbetsgivaren sluter kollektivavtal med arbetsgivare i gig-ekonomin riskerar att bli förödande för den svenska partsmodellen.
– Det är en sorts ”redwashing” som skulle ge falsk legitimitet till en bransch som inte går att reglera.
Pontus Blüme menar att företag som Invoicery Business som poserar som den formella arbetsgivaren medan den verkliga arbetsgivaren är gig-företag som Wolt, Foodora och Uber, är en fara på arbetsmarknaden.
– Det gör det meningslöst att sluta kollektivavtal, anser Blüme. Vi har bara sminkat över problemen genom att låtsas att frågan har lösts inom partsmodellen. Om man gillar den svenska modellen måste man se till att de digitala plattformarna faktiskt är arbetsgivare och inte kan outsourca ansvaret till en bulvan.
Intresset inom LO och de etablerade fackliga organisationerna för gigarbetarnas villkor har varit relativt svagt. LO anser att plattformsarbete ska omfattas av kollektivavtal och är positiva till att Sverige på egen hand, enligt ett EU-direktiv som slår fast att gigarbetarna är ”arbetstagare” och appföretagen ”arbetsgivare”, kan ta fram kriterierna om vad som är en anställning i motsats till vad som inte är det.
Det enda LO-förbund som visat något intresse för gigarbetarna är Transport som tecknat kollektivavtal med bland annat Foodora, ett av de större matleverans-bolagen.
I rapporten App, app, app – Se upp för diket! konstaterar förbundet att myten om gigarbetare som studerande som extraknäcker är falsk:
”… arbetskraften består av ’vanliga’ människor och inte av studenter som arbetar som bud i form av ett extraknäck […] över två tredjedelar av arbetskraften är äldre än 31 år gamla. Nio av tio är män och 64 procent av dem kommer från ett land utanför Europa.” Rapporten konstaterar också att ”plattformsarbetare är otrygga på jobbet” med ”bristande arbetsmiljö och hög stress” och med ofta undermålig utrustning.