Hoppa till huvudinnehåll

Super Bowl – Miljoner i reklam och guacamole

Söndagen den 2 februari (amerikansk tid) spelas Super Bowl, finalen i den amerikanska fotbollsligan. Kansas City Chiefs möter San Francisco 49ers i världens mest hajpade idrottsevenemang.

San Francisco 49ers.
KA Sports Photos

Förra året såg 104 miljoner amerikaner på TV när New England Patriots besegrade Los Angeles Rams i Super Bowl, finalen i amerikansk fotboll. Publikrekordet sattes 2015 då 114,4 miljoner TV-tittare såg Patriots besegra Seattle Seahawks.

Super Bowl är mer än idrott. Det är en cash-klingande lukrativ fest för fotbollsligan NFL men mest ändå för affärskedjor, hotell, restauranger och barer.

Rekordåret 2018 drog fotbollsligan NFL in 408 miljoner dollar (3,93 miljarder kronor) i annonspengar: ett 30 sekunder långt reklaminslag kostade 5,25 miljoner dollar. Enligt en undersökning på sajten Statista anser hälften av amerikanerna att reklaminslagen är underhållning och 25 procent att de mer än annars blir uppmärksammade på vissa produkter.

Super Bowl-helgen är en av de största TV-helgerna i USA, och hela finalen är en enda stor happening med grillfester i trädgården och i lägenheterna och fullt på de barer som har en TV.

Affärerna säljer mat och dryck för 14,8 miljarder dollar (142,5 miljarder kronor), enligt statistik från detaljhandelns organisation National Retail Federation. Menyn framför Super Bowlsändningen är en normal amerikansk festmeny: omräknat i svenska pengar köper TV-tittarna öl och cider för 12,5 miljarder kronor, vin för 5,8 miljarder och sprit för 4,8 miljarder kronor. Enligt TV-bolaget ABC gör de också av med 9,5 miljarder kronor på läsk och ytterligare 3,4 miljarder på flaskvatten. På matsidan spenderar Super Bowl-publiken 2,7 miljarder kronor på potatischips, 1,9 miljarder på djupfryst pizza, 828 miljoner på popcorn, 713 miljoner på ostbågar och 221 miljoner kronor på färdigskurna delikatesskorvar.

Plus 29 miljoner på färdiggjord guacamole.

Det är inte så konstigt att folk samlas kring TV-apparaterna. Live, den här gången på Hard Rock Stadium i Miami, Florida, är Super Bowl ingenting för vanligt folk: de billigaste biljetterna kostar 4.462,50. Dollar. Motsvarande 43.000 svenska kronor. De dyraste kostar 25.500 dollar eller 245.565 kronor.

Publiken får, förutom matchen, se också mycket kända pausartister. Numera med några sekunders fördröjning: TV-bolagen vill undvika skandaler som den 2004 när Janet Jacksons klänning av misstag slets sönder av Justin Timberlake och visade sångerskans bröstvårta. Andra pausartister har varit Michael Jackson, Rolling Stones och Paul McCartney.

Super Bowl är det som den amerikanska reklamindustrin brukar kalla världens största enskilda idrottshändelse.

Biggest in the World?

Inte ens i närheten.

Super Bowl är störst i USA, men en relativ pygmé i jämförelse med flera andra idrottsevenemang världen runt. Störst publik har multisportevenemang som OS på sommaren (3,6 miljarder TV-tittare i Rio 2016) och vintern (2,0 miljarder i PyeongChang 2018), fotbolls-vm i Ryssland 2018 (3,57 miljarder) och cricket-VM i England och Wales 2019 med 2,6 miljarder tittare.

Super Bowl sänds i 180 länder. Drygt 100 miljoner i USA plus ytterligare 25 miljoner utanför USA, ser matchen. Champions Leaguefinalen mellan Real Madrid och Liverpool 2018 samlade 380 miljoner tittare i 200 länder. VM-finalen i fotboll senast sågs av 1,12 miljarder tittare och finalen i dam-VM i fotboll 2019 hade en TV-publik på 263,6 miljoner. Bland äldre evenemang märks boxningsmatchen mellan Muhammad Ali och Leon Spinks 1978. Den drog två miljarder tittare.

Uppdatering: Kansas City Chiefs vann med 31-20 över San Francisco 49ers.