Södertälje hamn tar in bemanningsföretag
Trots ett väletablerat system med extrapersonal går kommunala Södertälje Hamn i bräschen för att ta in bemanningsföretag. I styrelsen sitter Vänsterpartiet.
Oron bland arbetarna i Södertälje Hamn är stor. Förra året gick den kommunalt ägda hamnen med 16 miljoner i förlust. I våras fick 16 anställda gå. Nu vill ledningen att Södertälje som första hamn i landet ska börja anlita bemanningsföretag.
– Den psykosociala arbetsmiljön är katastrof just nu, säger Patrik Hörstam, Transports representant i hamnen. Folk ringer och samtalar långt in på nätterna. De mår jättedåligt. Många är rädda att vi ska fasas ut och ersättas av bemanningsföretag.
Lennart Rendik (V) är förste vice ordförande i hamnstyrelsen. Trots att Vänsterpartiet säger sig vara emot bemanningsföretag står han bakom styrelsens beslut. Häromveckan hänvisade han i tidningen ETC till Södertälje Hamns förluster och ojämna arbetsflöde.
– Södertälje Hamn vill ta in tre arbetare på fast bemanning, förklarar Patrik Hörstam. De ska gå på 40-timmar heltidsvecka. Utöver det ska bemanningsföretaget hålla en pool på 10 till 20 personer att plocka in vid arbetsstoppar.
Men variationer i arbetsflödet är inte unikt för Södertälje hamn. Som alla andra hamnar i landet tillämpas ett system med extrapersonal, blixtare. Systemet är vedertaget och finns reglerat i kollektivavtal.
– I nuläget är vi 30 tillsvidareanställda, berättar Patrik Hörstam. Men idag är det måndag vilket vanligtvis betyder mycket med jobb. Två båtar att lossa. Då kallar vi in tio blixtare över dagen. Men sen dalar arbetsbördan för att åter bli intensivare i slutet av veckan.
Det råder inte någon brist på blixtare. Patrik Hörnstam håller fram en lista med 23 aktuella namn på folk som är redo att hoppa in. Han tror inte att det skulle vara något problem att öka rekryteringen. I Södertälje är arbetslösheten hög.
– Blixtarna har samma löner som fast anställda, fortsätter Patrik Hörstam. De ringer och frågar om jobb, de vill arbeta just här. Blixtarna bildar en pålitlig arbetsstyrka vid sidan om den ordinarie. Det gör att de lär sig arbetsuppgifterna och känner oss andra.
Det råder inget tvivel om att bemanningsanställda har en svagare position gentemot arbetsköparen på platsen än ordinarie tillsvidareanställd personal. Men hur är deras ställning i förhållande till blixtarna? Är det någon skillnad?
– Bemanningsanställda ger en högre kostnad för Södertälje Hamn, hävdar Patrik Hörstam. Även bemanningsföretaget ska ha sin peng. Till skillnad från blixtarna kommer de hit tillfälligt. Nästa vecka kan de hamna på någon annan arbetsplats. Och då får vi helt nytt folk.
Transport är det starkaste fackförbundet i Södertälje Hamn. Svenska Hamnarbetarförbundet är representerat men har för få medlemmar för att agera på egen hand. Men i synen på bemanningsföretag råder det ingen avgörande skillnad mellan de två organisationerna.
– Vi har sedan länge en etablerad ordning med blixtare i svenska hamnar, säger Björn Borg förtroendeman i Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 1 Stockholm som också organiserar medlemmarna i Södertälje. Den fungerar utmärkt och behöver inte ersättas av bemanningsföretag. Här är vi helt eniga med Transport.
Nu har frågan om bemanningsföretagen i Södertälje Hamn bollats upp på central förhandlingsnivå. Den är av principiell betydelse. Risken finns att Södertälje blir ett prejudikat, en murbräcka, med efterföljare i andra delar av landet. Så får inte ske.