Hoppa till huvudinnehåll
Av

Smartare men latare


Storhelgerna är slut och vardagen har återvänt; förhoppningsvis är ni fulltankade med nya krafter. Många laddar sina batterier under ledigheten med att läsa en god bok.

För egen del har jag stiftat djupare bekantskap med Friedrich Engels med hjälp av Tristram Hunt och jag har fått några nya uppslag att dela med mig av till mina elever, som jag också hoppas har läst en god bok under sitt jullov.

Tyvärr misstänker jag att inte så många av dem ägnat sin ledighet åt böcker. Allt färre av mina elever verkar läsa böcker och tidningar. Liknande upplevelser har även andra när vi talar om bokläsning.

Att läsa böcker verkar inte vara hippt; det anses ålderdomligt och tar för lång tid. Bättre då att knappa på sin iphone eller sin padda, det går fort och ger snabbt den information man behöver. Här finns ju allt väsentligt och man är en modern människa i teknisk framkant. Eller?

Under de snart 15 år jag arbetat som lärare har jag märkt att jag lägger alltmer tid av undervisningen på att förklara ord och begrepp för eleverna. Det kan vara att jag blivit äldre och inte längre kommunicerar på samma våglängd som dem men jag tror att problemet ligger i att så få regelbundet läser böcker och avancerade texter.

De senaste åren har jag återkommande fått förklara ord såsom reform, kapitalism, emigration och subjektiv. Jag har förklarat att Schweiz är namnet på ett land samt att första världskriget kom före det andra världskriget, något som uppenbarligen inte är självklart för några av mina elever.

Det som verkar vara allra svårast för dagens elever är kronologi och tidsuppfattning. Att järnvägen kom på 1200-talet, att atombomben utvecklades på 1600-talet eller att Medeltiden var efter Upplysningen är tyvärr inte alls ovanligt att få höra i min vardag.

Utifrån detta skulle någon kunna utbrista att det var bättre förr och att dagens ungdomar är ointelligenta, men så är inte fallet. Tvärtom. Ungdomar blir mer och mer begåvade. Den så kallade Flynneffekten visar att medelvärdet på IQ-tester ökar med tre enheter per decennium. Mina elever är i snitt betydligt smartare än min egen generation. Man kan nog säga att dagens ungdomar är smartare men latare.

Mina kollegor är helt överens med mig om att en skolans absolut viktigaste uppgifter är att stimulera eleverna till att läsa mer och oftare. Just nu diskuterar vi om bokläsning under lektionstid ska införas som ett löpande projekt. Allt för att utveckla ordförråden och läsförståelsen.

Lyckas man inte stimulera fler till att läsa mer tonar ett resursslöseri upp sig, ett mänskligt resursslöseri, när man inte tillvaratar alla de möjligheter som livet erbjuder. Ska man ta till de stora orden hotas i förlängningen demokratin. Om allt färre utvecklar sina språkliga färdigheter överlämnar man förtroendet och även makten till de mer bildade.

Barn från hem utan läsvana är extra utsatta. Hetsen på arbetsmarknaden gör att orken inte räcker till att läsa för barnen när de är små, man låter tv:n och datorn bli barnvakt.

Tur då att biblioteken och skolbiblioteken finns och erbjuder ett alternativ. Ett alternativ som är hotat av marknadskrafter och nedskärningspolitiker.

Mitt bästa råd till mina elever för att göra bra ifrån sig i skolan och nå sina mål är att de ska läsa böcker. Vad de läser spelar mindre roll, det viktiga är att de läser. Det mångfaldigar deras möjligheter att lyckas med sina studier och det inom alla skolämnen.
Jan-Åke Karlsson

Gymnasielärare