Hoppa till huvudinnehåll
Av
Före detta partiordförande (K)

Ledarkrönika: Visst är det fria ordet hotat – men inte av Telia

Borgerligheten har aldrig protesterat mot Bonnierkoncernens mediemonopol. När Telia ska köpa TV4 är det plötsligt annat ljud i skällan.

Visst är det lustigt. Sedan över tio år har TV4 helägts av Sveriges i särklass största och mäktigaste mediakoncern, detta sedan Bonnier Broadcasting AB 2007 köpte ut tidigare delägare. Bara vi på vänsterkanten hade något att invända mot denna affär, trots att den skapade ett mediamonopol med få motsvarigheter i världen.

Med Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri, Sydsvenska Dagbladet, Bonnier Tidskrifter, Svensk Filmindustri och TV4-gruppen i ägarportföljen har Bonnierkoncernen haft en så dominant ställning i det svenska mediaflödet att man med fog kan tala om en monopolisering av det så omhuldade fria ordet.

När nu Bonnier väljer att sälja TV4-gruppen till av staten delägda Telia är det annat ljud i den borgerliga skällan. Till och med de så förment objektiva journalisterna på public service-kanalen SVT blir så till sig i trasorna, att de på bästa sändningstid omvandlar ett statligt aktieinnehav om 37 procent i Telia till ”majoritetsägande”. Tala om falska nyheter!

Från politiskt håll är kritiken unison. Näringsminister Mikael Damberg är djupt olycklig över affären – han vill ha medial mångfald, som det så vackert heter. Också Vänsterpartiets Ulla Andersson är olycklig och begär att regeringen kallar till samtal om denna ”problematiska affär”. För de öppet borgerliga partierna är allt statligt ägande som bekant ett rött skynke, men de har ett alexanderhugg till buds – om staten säljer sitt aktieinnehav i Telia är allt i sin ordning och det fria ordet räddat. Det gäller att ta chansen i flykten.

För egen del finner jag hela diskussionen förvriden. Telia är ett kapitalistiskt företag där förvärvet av TV4-gruppen ingår i en affärsplan för att bredda utbudet. Om köpet går igenom kommer det inte att påverka TV4 det minsta lilla. Det blir dokusåpor och lätt underhållning, ständigt avbrutna av dessa eländiga annonspauser, med nyheter och ett och annat samhällsprogram som seriösa alibin. Och C More fortsätter att streama sport och amerikanska filmer. Det är sådant som ger pengar.

TV4 representerar inte någon medial mångfald, bara en mer kommersiell variant av det borgerliga samhällets makt över tankarna, än föregivet ”folktjänande” SVT.

Den verkliga mångfalden representeras av tidningar som denna och av de lokaltidningar som ännu inte köpts upp av någon mediekoncern. Här kan man verkligen tala om ett hot mot det fria ordet, både genom uppköpen och genom de ständiga attackerna mot presstödet. Den verkliga mångfalden representeras också av sociala medier, som må vara brokiga, men som ännu inte helt och fullt tyglas av kapitalistisk kontroll.

Visst är det fria ordet hotat, men inte av Telia, utan av attackerna mot presstödet och av försöken att begränsa friheten på nätet.