Hoppa till huvudinnehåll

Arbetsmiljöverket kör över pendelns skyddsombud

Arbetsmiljöverket kör över ST-fackets skyddsombud. På onsdagskvällen gav verket MTR grönt ljus till fortsatt ensamarbete på pendeltågen i Stockholm.

Montage: Proletären

Det var i måndags morse som ST-fackets skyddsombud lade ett skyddsstopp mot ensambemanningen på pendeltågen. Helt i enlighet med lokförarnas och tågvärdarnas krav och efter otaliga larmrapporter om risker för personal och resenärer.

Frågan gick till Arbetsmiljöverket (AV) för avgörande. På onsdagskvällen kom AV:s beslut: myndigheten kör över skyddsombuden, arbetarna på pendeltågen och resenärerna.

– Arbetsmiljöverket bedömer att det inte finns tillräckliga skäl för att förbjuda ensamarbete vid pendeltågen. Vår bedömning är att arbetsgivaren i nuläget har vidtagit tillräckliga åtgärder för att ensamarbete ska kunna ske på ett säkert sätt för personalen. Det innebär att arbetet att köra tåg utan tågvärdar kan återupptas igen, säger Anette Wendel, sektionschef på Arbetsmiljöverket, i en kommentar till beslutet.

Samtidigt som AV häver skyddsstoppet hävdar myndigheten att den förstår personalens oro.

– Vi har inte varit involverade i skyddsstoppet, men skyddsombuden menar ju att AV inte snackar järnväg. De förstår sig inte riktigt på vårt arbete och att man måste ha en känsla av full säkerhet, säger Susann Högye-Bäckman, ordförande för Sekos pendelklubb, till Proletären.

Privat
Susann Högye-Bäckman

Tomas Fröstberg är regionalt skyddsombud på ST Pendeln:

– Skyddsstoppet är inte lagt på skoj. Det handlar om en verklig oro, som Arbetsmiljöverket bekräftar. Men i samma andetag häver de skyddsstoppet, säger Fröstberg.

ST-fackets skyddsstopp på pendeltågen kom efter en lång rad incidentrapporter som visat på en arbetsmiljö där en ensam lokförare löper påtaglig risk att utsättas för allvarlig psykisk press, eller hamna i en situation där våld eller hot om våld förekommer.

MTR har inte ens bevärdigat sig att ge ett svar på frågorna om varför skyddsombuden inte tillfrågats i den omorganisation som MTR, med den politiska majoritetens godkännande, genomför med att ersätta trafikvärdar med kameror.

Det är inte första gången Arbetsmiljöverket kör över både arbetare och skyddspersonal. För ett par år sedan var AV:s regionchef Anna Billgren i blåsväder sedan hon gått bakom ryggen på verkets egen inspektör, kört över verkets egen läkare och sedan sprungit arbetsgivarens ärenden i det uppmärksammade fallet med skyddsstoppet på Serafens äldreboende i Stockholm.

Skyddsombuden och AV-inspektören menade att arbetet var hälsofarligt utan den skyddsutrustning som saknades på boendet. Arbetsgivaren Stockholms stad övertygade Billgren att köra över personalen.

Billgren fick senare svidande kritik av Coronakommissionen som kallade hennes agerande för ”ett svek mot alla de arbetstagare som i en akut bristsituation var tvungna att utföra vård och omsorg utan adekvat skyddsutrustning”.

Stödet för lokförarna, mot ensambemanningen och för tågvärdarna är massivt både bland MTR-personalen och bland resenärerna i Stockholm: på torsdagsmorgonen hade namninsamlingen Rör inte min tågvärd samlat 27.365 underskrifter.