Ledarkrönika: Fram med sanningen om Estonia!
Det är hög tid för en ny, oberoende undersökning av Estonias vrak.
På kvällen den 29 september 1994 lade M/S Estonia ut från hamnen i Tallin med destination Stockholm. Redan i Finska viken mötte hon hårt väder och grov sjö med över 10 meter höga vågor. Trots det stävade hon på för full maskin. Klockan 00.24 svensk tid kom det första nödanropet. Bara en halvtimma senare sjönk Estonia utanför finska Utö. Det var innan det första räddningsfartyget hunnit fram till haveriplatsen.
852 människor dog i katastrofen. 94 döda plockades upp ur det kalla vattnet. Övriga dog inneslutna i fartyget. Bara 137 människor räddades.
Detta är kända fakta om Estonias förlisning. Med det är också nästan allt som är känt bortom varje tvivel, då Estonia knappt hann slå i botten innan desinformationen tog fart. Först ut var Sveriges avgående statsminister Carl Bild, som innan en haverikommission ens var tillsatt slog fast att Estonia sjönk på grund av ett undermåligt bogvisir.
Trots många tvivel är detta ännu den officiella förklaringen till att Estonia sjönk och den har inte bara välsignats i den trinationella haverikommissionens slutrapport, utan också av förra biskopen i Stockholm, Caroline Krook, som lyst gravfrid över haveriplatsen. Till de politiska instansernas gillande. Sanningen ska inte få komma upp till ytan.
Nu har ett journalistteam, lett av frilansaren Henrik Evertsson, genomfört nya dykningar kring vraket (han riskerar åtal för tilltaget) och funnit ett stort hål i skrovet. Under vattenlinjen. Vilket starkt ifrågasätter den förhärskande visirteorin. Hålet förklarar det annars oförklarligt snabba förloppet. Men vad har orsakat det?
I en artikel i den estniska tidningen Eesti Päevaleht (28/9) hävdar Estlands tidigare statsåklagare Margus Kurm att hålet troligtvis uppkommit genom en kollision med en ubåt. Denna teori har cirkulerat länge och den tycks bekräftad av att den amerikanska ubåten USS Alabama togs in på varv i Skottland bara veckan efter Estonias förlisning. Svårt skadad.
Men det är inte den enda alternativteorin. Så är det numera bekräftat att Estonia användes för transporter av sovjetiska vapen till Nato, med Stockholm som transitstation. Det är också bekräftat att estnisk och rysk maffia utnyttjade fartyget som smugglingsled. Med tänkbara sabotage som följd.
Detta är spekulationer. Men det är spekulationer som kommer att leva kvar för evigt om inte sanningen kommer fram.
Den nuvarande trinationella haverikommissionen är oduglig, då Sverige, Finland och Estland haft och har intresse av att mörklägga händelseförloppet. Obehagliga fakta gör sig bäst på Östersjöns botten.
”Tänk om vi blev förda bakom ljuset”, säger Caroline Krook i en kommentar till de nya uppgifterna. Ja, tänk om vi alla har blivit förda bakom ljuset, inklusive alla de som förlorade nära och kära i Estoniakatastrofen.
Det är hög tid för en ny, oberoende undersökning av Estonias vrak. Häv gravfriden, om så krävs. Ta reda på vad som verkligen hände. Det är en plikt gentemot de anhöriga. Och gentemot sanningen.