Lås upp hela webbplatsen

Connex vill få avskedad fackordförande svartlistad

På 1930-talet blev många stridbara arbetare organiserat svartlistade av kapitalister. Dessa arbetare skulle inte få något arbete någonstans i Sverige. Idag vill Connex göra samma sak med SEKO klubb 119:s avskedade ordförande Per Johansson.
Publicerad 1 november 2005 kl 00.00

Förra veckan skrev Proletären om det nya specialnumret av företagets
personaltidning Connexnytt. Då var det endast känt att dessa fyra sidor
smutskastning av Per Johansson gått ut till samtliga drygt 8.000
anställda i Sverige. I denna illasinnade kampanjtidning säger till
exempel chefen för Connex i Stockholm Torborg Chetkovich att:

– Per Johanssons kränkningar av och aggressiva beteende gentemot arbetskamrater är ett arbetsmiljöproblem.

Låg nivå

Det övriga innehållet i Connexnytt är på samma låga nivå.

Men Connex har i själva verket handlat ännu smutsigare, denna
interntidning har också sänts till trafikpolitiker och
trafikbolagschefer över hela landet. Så istället för att upphöra med de
egna svarta listorna över arbetare som man länge haft, vill Connex nu
få fler att ansluta sig till en svartlistning.

Detta blev känt när en hederlig politiker i Luleås lokaltrafik
reagerade och meddelade SEKO. För Bertil Bartholdson (v) var det
självklart att det handlade om svartlistning. När han skrev att Connex
ville få en partsinlaga att framstå som opartisk genom att de använt
”frilansande journalister utanför Connex” kunde han inte veta att dessa
så kallade journalister kom från PR-byrån Medial Kommunikation.

– Jag tror att Connex använt Svenska Lokaltrafikföreningens
adresslista, säger Bertil Bartholdson, och då har Connexnytt sänts ut
över hela Sverige.

Ingen information

Torgny Karlsson på Connex pressjour meddelar att informationschefen
Gunhild Sällvin inte vill kommentera till vilka företaget sänt
Connexnytt. Efter påstötning frågar han henne en gång till, men den
informationsansvariga ger fortfarande ingen information. Tydligen har
hon förstått att svartlistning inte ger ett gott rykte överallt.

Men Luleåpolitikern har rätt, längst i söder bor Lars Ingvar Ljungman
som är moderat från Vellinge och vice ordförande i Skånetrafiken.

– Ordföranden och jag har fått tidningen och diskuterat detta lite Det
kommer nog inte att komma upp på något styrelsemöte, meddelar han.
Moderaten anser att spridningen är ett sätt för Connex att få ut sin
version av saken och mer är kanske inte att vänta av en högerman från
Skånes Djursholm. Att Connex och SL:s VD fått bra utrymme i Dagens
Nyheter och tv är tydligen inte tillräckligt och Lars Ingvar Ljungman
vill inte förstå att Connex svartlistar.

Dåligt rykte

I väster bor Lennart Löfberg som är vice VD för Västtrafik i Göteborg.

– Jag har fått både e-post och tidningen som brev, säger han, och nu
får jag läsa, ta till mig och bedöma det här. Lennart Löfberg menar
också att ett skäl för Connex att handla så här är att de vill vara
konkurrenskraftiga vid kommande trafikupphandlingar i Sverige. Ett
dåligt rykte gör det inte lättare att vinna en upphandling. Direktören
har säkert rätt, men det gör inte svartlistningen mindre avskyvärd.

Connex har länge haft en egen lista över anställda och även före detta
anställda som inte skall få återanställas. Denna lista är olaglig och
registreringen måste upphöra sade Datainspektionen i september och
skrev:

”Connex registrerar uppgifter om sina tidigare anställda. I formuläret
finns en ruta ’icke lämplig för återanställning’. Datainspektionen
anser att registret är en spärrlista som strider mot
personuppgiftslagen.”

Per Johansson berättar att en mängd uppgifter om de anställda sparas.

– I min mapp finns till exempel gamla tidningsartiklar från när jag
blev intervjuad av en vänstertidning, säger han. Vår klubb har också
nyligen bett medlemmarna begära att få ut uppgifterna om sig själva. En
medlem fick se att noteringar om sen ankomst 1975 fortfarande var
sparade.

Registrerar anställda

Connex vill alltså registrera de anställda och drar sig bevisligen inte
för svartlistning. Ledande socialdemokratiska landstingspolitiker i
Stockholm vill slippa röra vid frågan och har vägrat uttala sig för
Proletären efter det nya avslöjandet. De vill kunna säga som Lennart
Löfberg i Göteborg.

– Vi som är huvudmän måste akta oss för att anses som arbetsgivare. Företagen som sköter trafiken måste ta sitt ansvar.

Sådana politiker utnyttjar att landstingen eller regionerna upphandlar
kollektivtrafik istället för att sköta den själv. Löner och förmåner
men inget politiskt ansvar, inte ens vid en regelrätt svartlistning, är
vad de önskar. Därför måste kampen mot svartlistning och förföljelse av
stridbara arbetare komma underifrån. Bara så kan de styrande tvingas
att handla i arbetarnas intresse.

LASSE SIMMONS

Proletären 44, 2005

Dela artikeln

Proletären behöver ditt stöd!

Vi har inga rika annonsörer. Vi får inget mediestöd. Däremot har vi våra läsare som inser vikten av en tidning som tydligt tar ställning. För välfärd, fred och socialism, mot högerpolitik och imperialism. Vi skildrar verkligheten och vi vill ge röst åt dem som sällan får höras i andra medier.

Så här kan du stödja oss: