– En svensk hade aldrig fått använda en sån maskin, säger Håkan Johansson och visar på en leksaksmodell hur en grävmaskin ska se ut. Förarhytten ska ge skydd.
– Det räcker med ett synålshål i en av skopans slangar och hydraulolja sprutar ut. Trycket och hettan gör att den går rakt genom huden. Hydraulolja som blandas med blod är rent livsfarligt.
Men en timme efter att Håkan Johansson satt stopp för arbetet hävde Arbetsmiljöverket stoppet. Det var inte fara för någons hälsa, ansåg de. Och enligt myndigheten har Seko ingen rätt att stoppa arbetet på en arbetsplats där det saknar medlemmar.
– Det handlar inte om fackliga medlemmar. Det handlar om människor och då är det mitt ansvar att säga ifrån, säger Håkan Johansson.
Håkan Johansson har överklagat Arbetsmiljöverkets beslut till regeringen. Men på arbetsmarknadsdepartementet blev han själv stoppad.
– Arbetsmiljöverket är inkompetent. De saknar kunskap om dessa frågor, säger Håkan Johansson.
Arbetsmiljödumpning
För Seko väcker det flera frågor. Kommer svenska arbetare att tvingas jobba på livsfarliga maskiner? Eller gäller det bara polackerna?
– Polackerna behandlas som skit. Som mindre värda människor. Våra medlemmar är rejält förbannade över denna arbetsmiljödumpning.
Företagskonsortiet heter Malmö Citytunneln Group, MCG. Det använder sig nästan uteslutande av importerad arbetskraft. På hela citytunnelbygget är 90 procent utländsk billigare arbetskraft. Bakom bygget står kommunen, Banverket och SJ. Men svenska facket hålls borta från arbetsplatserna.
– MCG motarbetar oss på alla sätt de kan, de är inte vana vid våra regler, säger Håkan Johansson.
NILS LITTORIN
Proletären 24, 2007